tirsdag 3. juli 2012

Gruppetrening på Gnist

Her finner du noen vanlige spørsmål og svar om gruppetreningen på Gnist!

Hvorfor bør jeg drive med gruppetrening?
Mange opplever at gruppetrening er morsomt, effektivt og motiverende. Med en instruktør til stede er det lettere å trene riktig og å motivere seg til å ta i. Med drivende musikk flyr tiden av gårde, og det å trene sammen med andre er morsomt og inspirerende. De som tar sjansen og prøver gruppetrening, selv med litt skepsis på forhånd, ender ofte opp med å fortsette med gruppetreningen.

Det kan føles litt "skummelt" den første gangen å trene sammen med andre, særlig om du ikke har gjort det før. Det kommer du imidlertid fort over, ogde fleste er tross alt mest opptatt med seg selv og med å få med seg det instruktøren sier.

Det er mange fordeler med gruppetrening, men om det er noe for deg finner du først ut når du hopper i det og gjør et forsøk. Tross alt er det ingenting å tape!

Bør jeg være i GOD FORM for å delta på gruppetrening?
Nei! Tvert i mot vil du raskt bli i bedre form av å gå på gruppetreninger. Alle gruppetimer kan tilpasses til folk i vidt ulik form. Med en instruktør til stede er det også lettere å trene riktig og få godt utbytte enn når du bare trener på egenhånd.

Første gang du går på en ny gruppetime kan du gjerne si fra til instruktøren at du ikke har vært med før. Da kan instruktøren gi deg noen ekstra tips underveis, dersom det skulle vise seg at du trenger det.

Hva hvis jeg har VONDTER eller helseplager?
Du kan likevel delta på de fleste typer gruppetimer, men på enkelte timer bør du kanskje få noen tilpasninger av instruktøren. Spør gjerne en av fysioterapeutene på Gnist dersom du er i tvil om du kan gå på bestemte timer. Våre fysioterapeuter er eksperter på å tilpasse treningen til vondter og helseplager.

HVILKE gruppetimer bør jeg gå på?
Ved Gnist har vi gruppetimer i to ulike saler.
Sykkelen kan stilles inn så den passer
til deg. Og du stiller selv motstand på
sykkelen underveis. 

I sykkelsalen har vi sykkeltimer (spinning). Dette er skånsom og effektiv kondisjonstrening. Kan du tråkke rundt på en sykkel, så kan du delta på en sykkeltime.
En instruktør sitter foran og tar deltagerne gjennom en løype, der man deler av timen jobber rolig, og andre deler av timen jobber hardere. Alle deltagerne stiller selv motstanden på sin egen sykkel. Det betyr at en som er helt utrent og en som er topptrent kan delta på den samme timen.

I gruppesalen har vi ulike typer timer, som inneholder kondisjonstrening og/eller styrketrening. Det er en utfordring å beskrive innholdet i en saltime på en måte som gjør det mulig å skjønne hvordan det oppleves. Først når du hopper i det og prøver så skjønner du hvordan timen er, og finner ut om det er noe for deg.

Du kan lese noen beskrivelser av saltimene våre her: GRUPPETIMER (se under timeplanen)

Timer som inneholder et hjertesymbol på timeplanen inneholder kondisjonstrening.
Timer som inneholder en figur av en vekt inneholder styrketrening.

NÅR foregår gruppetimene?
Gruppetimene følger en fast timeplan, som gjelder for ett semester av gangen. Du trenger ikke delta på en fast time hver uke, men kan delta på det som passer deg fra uke til uke.

Du finner timeplanen her: TIMEPLAN GRUPPETRENING

HVOR foregår gruppetreningen på Gnist?
Gruppetreningen foregår i 2.etasje. Spør i resepsjonen dersom du er i tvil om hvor gruppesalene befinner seg.

Hvordan MELDER JEG MEG PÅ en gruppetime?
Det er to alternativer for påmelding til en time.

Du trykker rett og slett på "Booke" på den timen du vil
delta på!
  1. Du kan melde deg på på forhånd på vår nettside www.gnistrende.no. Ved å melde deg på via vår onlinebooking er du helt sikker på at du har plass på timen når du kommer for å delta. Onlinebookingen finner du her: ONLINEBOOKING GNIST. Regler for hvor tidlig du kan melde deg på, og når du evt må melde deg av igjen dersom du ikke skal delta likevel, finner du ved å trykke på bookingsinformasjon.
  2. Du kan møte opp på senteret 10-15 minutter før timen starter, for å melde deg på timen på trykkskjermen i resepsjonen. Ved å trekke nøkkelen foran nøkkelleseren får du opp en oversikt over dagens timer. Så trykker du rett og slett på den timen du vil delta på.
Hva gjør jeg når jeg KOMMER PÅ SENTERET FOR Å DELTA på en time jeg har meldt meg på?
Du trekker rett og slett nøkkelen din foran nøkkelleseren ved trykkskjermen. Når du er forhåndspåmeldt får du da ut en billett til timen. Denne tar du med og gir til instruktøren.


Vanlige årsaker til å ikke få trent


Til tross for det enorme fokuset på trening, sunnhet og helse i media, og til tross for at alle vet at de burde trene, så er sannheten at svært mange sliter med å få til treningen.

Under ser du noen av de vanligste hindringene folk møter på, 
og noen gode tips til hvordan du forserer disse hindringene.

Trenger du litt hjelp til å komme deg gjennom noen av disse hindringene, så kan en av våre fysioterapeuter hjelpe deg med dette.
Fyll ut kontaktskjemaet nederst, så kontakter vi deg for å snakke litt om mulighetene.

"Jeg har IKKE TID til treningen"

Mange ønsker seg en magisk metode for å utvide antall timer i døgnet. Noe slikt finnes dessverre ikke. Du har den tiden du har til rådighet hver uke. Helt nøyaktig har du 336 halvtimer.

Å få resultater av treningen krever at du setter av minst 2-3 timer hver uke. I tillegg kommer tiden du bruker på transport, dusjing osv. Den tiden du skal sette av til trening, må du ta bort fra tid til andre gjøremål. Det er altså et spørsmål om prioriteringer. 
Sett deg ned med din timebok, og se hvor du kan rydde tid til treningen. Er det mest realistisk på morgenen, midt på dagen, på vei hjem fra jobb eller på kvelden?
Å komme seg på trening hver uke betyr dessverre at du av og til må prioritere treningen foran andre gjøremål. Jo mer annet du har å gjøre, jo høyere opp på prioriteringslisten må treningen. Om du bestemmer deg for at du rett og slett MÅ trene regelmessig (uansett årsak), så øker sjansen for at du klarer det.

Er du presset på tid, så kan det også vært lurt å vurdere kortere treningsøkter. Det er utrolig hvor bra du kan få trent på bare en halvtime. Fyll ut kontaktskjemaet nederst, så kontakter vi deg for å avtale tid for gjennomgang av et tidseffektivt program.

"Jeg har VONDT i......., så jeg kan ikke trene"

Om du har vondt et sted i kroppen, så er det faktisk enda viktigere å trene. Enten du har ryggplager, vondt i skulderen, i kneet eller i hoften, så er treningen en viktig del av det å bli bedre. Det er imidlertid avgjørende at du trener riktig. 
I tillegg kan du naturligvis trene resten av kroppen, selv om du har vondt et sted. Det finnes ALLTID noe du kan trene, men treningsopplegget må kanskje justeres eller tilpasses litt.

Våre fysioterapeuter er eksperter på dette. På Gnist kan du også få kyndig behandling for det som plager deg. Fyll ut kontaktskjemaet nederst, så kontakter vi deg for å fortelle deg litt om hvordan vi kan hjelpe deg med behandling eller tilpasning av treningsopplegg. 

"Jeg klarer ikke forsere dørstokkmila / mangler MOTIVASJON"

Det enkleste er å bare bestemme seg, og så hoppe i det! Fokuser på å komme deg på trening første gangen. Allerede neste gang vil det gå mye lettere å forsere dørstokkmila!

En annen måte å forsere dørstokkmila er naturligvis om du kan unngå å møte på den. Mange lykkes godt med å f.eks trene på vei hjem fra jobb. Det er lettere å svinge innom treningssenteret på veien, enn å komme seg ut igjen når du først har kommet hjem.

Har du gjentatte problemer med å motivere deg for trening, så er det på tide å drive litt selvransakelse. Du må rett og slett finne ut hva du vil ha ut av treningen, og hvorfor det er viktig DEG å få trent. Å sette noen nye og motiverende mål kan være det som skal til. For mange fungerer det også å skape litt ekstra forpliktelse - enten det er avtaler med en Personlig Trener, å avtale med en venn eller å konkurrere med en kollega om hvem som trener flest ganger den neste måneden.

Våre fysioterapeuter kan gjerne hjelpe deg med å øke egen motivasjon. Fyll ut kontaktskjemaet nederst, så kontakter vi deg for å snakke litt om mulighetene.

"Jeg ORKER IKKE trene i dag"

Det er naturlig å av og til være sliten. De fleste erfarer at når de drar på trening likevel, så får de faktisk mer overskudd etterpå. Et godt prinsipp er at du bestemmer deg for å alltid gjøre et forsøk. Du kan alltids prøve 10 minutter! 

Ofte vil du oppleve at treningen går bedre enn forventet. Og at du får mer overskudd etterpå. Andre ganger merker du etter 10 minutter at det ikke er noe å gi. Da kan du gi deg selv et velfortjent klapp på skulderen, vel vitende om at du har gjort et forsøk. Du har også opprettholdt vanen med å dra på trening regelmessig.

Om du generelt mangler ork og overskudd, så kan det være lurt å se litt på tilværelsen din totalt sett. Har du for mange aktiviteter som tapper deg for energi, og for få aktiviteter som lader opp batteriene?

"Jeg har IKKE LYST til å trene i dag"

Manglende lyst kan skyldes at du driver med trening som ikke passer for deg. Et nytt treningsprogram, eller å prøve en annen type trening, kan være det som skal til. Variasjon er også viktig for mange.

At du føler du får noe ut av treningen, at du får merkbare og synlige resultater, vil også gjøre det morsommere å trene. Kanskje er det en ide å få litt mer hjelp til å gå gjennom treningsopplegget ditt, slik at du er sikker på at du får de resultatene du ønsker.

For noen typer trening kan det også være nødvendig at du sier til deg selv; "Dette er ikke det morsomste jeg vet, og jeg har ikke så veldig lyst til å trene i dag. Men, jeg gjør det likevel!". Så lenge treningen gir deg et utbytte, så kan du simpelthen bestemme deg for å gjøre det selv om du ikke alltid har så lyst. Du gjør jo mange andre ting selv om du ikke alltid har lyst.(hvor ofte har du f.eks lyst til å vaske huset eller skifte dekk på bilen...?")

Trenger du hjelp til å gjøre treningen hakket med lystbetont, så kan våre fysioterapeuter hjelpe deg med dette. Fyll ut kontaktskjemaet nederst, så kontakter vi deg for å snakke litt om hvordan vi kan hjelpe deg med dette. 

"Jeg får ikke trent fordi jeg er så mye UTE OG REISER"

Det går an å trene stort sett uansett hvor i verden du befinner deg. Mange hoteller har i dag fine treningsrom, og de fleste steder går det an å jogge eller gå en rask tur utendørs.

Er du ute og reiser i feriesammenheng, så har du kanskje t.o.m mer tid til å trene enn ellers. Da handler det mest om at du må bestemme deg for at du ikke tar ferie fra treningen, selv om det er ferie fra jobb og andre gjøremål. Treningen er en den av din livsstil, som du fortsetter med selv om det er ferie. Er det for varmt til å trene, så tren tidlig på morgenen eller i skumringen på kvelden. Ta med nok vann, så er det ikke farlig å svette litt ekstra!

Er du ute og reiser i jobbsammenheng så kan det være en utfordring å legge inn trening i et allerede tettpakket program. Da kan det være et alternativ å stå opp en halvtime før for en morgenøkt, eller å prøve å lure inn en økt mellom dagens program og middagen. Du vil merke at det gir deg mer overskudd til resten av aktivitetene på reisen. Det finnes mange eksempler på toppolitikere og næringslivsledere som får til å trene selv med stappfulle program på reise. Men, du må ville det nok!

Trenger du et ferieprogram, som du kan gjøre på hotellrom eller hvor enn du befinner deg, så kan våre fysioterapeuter hjelpe deg med dette. Fyll ut kontaktskjemaet nederst, så kontakter vi deg for å avtale tid for en gjennomgang av reiseprogram!

"Jeg synes ikke treningen FUNGERER / jeg får ikke resultater"

Hvis du faktisk kommer deg på trening regelmessig, men likevel ikke får resultatene du ønsker, så bør du rett og slett få litt hjelp til å justere treningsprogrammet ditt.
Det er en hel del du må gjøre riktig for å få resultater - du må drive riktig type trening, gjenta det ofte nok (men ikke for ofte), gjøre riktige øvelser og utføre dem korrekt, og trene med riktig belastning (passe tungt).

Har du ikke lest og lært mye om trening, eller har du begrenset treningserfaring, så er det naturlig at du trenger litt mer hjelp av en fagperson for å sikre at du trener riktig. Fyll ut kontaktskjemaet under, så kontakter vi deg for å snakke litt om hvordan vi kan hjelpe deg med dette.

Fill out my online form.

mandag 2. juli 2012

3.etasje er åpnet!

Etter iherdig flytting i helgen kunne vi med stor glede åpne 3.etasje mandag 2.juli kl. 06.30!

Vi har lagt ut mange bilder fra flyttingen på facebook, sjekk her: www.facebook.com/gnistrende

I tilfelle du ikke er på facebook, så ser du også noen bilder her i bloggen.

Torsdag 28.juni - 3.etasje er klar til å fylles med utstyr!
Vi fikk god hjelp av en lift.
Og vi tok i mot utstyret i vinduet i 3.etasje.
Både presisjon og styrke måtte til for å få tunge og
uhåndterlige apparater inn gjennom vinduet.
Etterhvert kom alt utstyret inn i 3.etasje.
Vi flyttet alt dit det skulle. Mange tunge løft!
Og så ble det sååå fint!
Luftig og oversiktlig!
Man kan løpe på tredemølla og se ut på den norske "sommeren"...

Nytt slyngeområde - innovativt utstyr!
Easyline - lett å bruke og god trening! På egenhånd og fra høsten av i gruppe.
Nye toaletter har vi også laget!

Mandag 06.30; Høytidelig åpning med klipping av snor!
Vi serverte sprudlevann og jordbær for å feire åpningen!

Velkommen til Gnist!

Her finner du litt nyttig informasjon for deg som er nytt medlem ved Gnist.

De 4 beste strategiene for en GOD START på treningen!
Her finner du noen gode tips til hvordan du får en god start på treningen! KLIKK HER!

Har du fått med deg TRIVSELSREGLENE?
For at alle skal trives på Gnist, deg selv inkludert, har vi laget noen trivselsregler som vi håper du vil følge. KLIKK HER!

Spørsmål om GNISTNØKKELEN?

Nøkkelen hjelper deg å trene riktig på egenhånd. 
For å gi deg best mulig utbytte av nøkkelen har vi laget en liten oversikt med vanlige spørsmål og svar. KLIKK HER!

Nysgjerrig på GRUPPETRENING?
Det er mange fordeler med gruppetrening! 
Få svar på praktiske spørsmål om gruppetreningen på Gnist. KLIKK HER!

Trenger du litt HJELP når du er og trener?
Vi har satt av faste tider hver uke der en fysioterapeut er tilstede i apparatsalen kun for å gi tips og råd. Sjekk oversikten her!

Alle dine MEDLEMSFORDELER!
Har du fått med deg alt som er inkludert i medlemskapet ditt? 
Sjekk oversikten her: KLIKK HER!

Påfyll av INSPIRASJON hver uke?
Vi oppdaterer vår blogg - www.gnistbloggen.com - med gode tips hver uke. 
Ønsker du å få beskjed på e-post hver gang vi legger ut noe nytt? KLIKK HER!

Følg oss på FACEBOOK!
Få også med deg nyttig informasjon fra Gnist på Facebook. KLIKK HER!

søndag 1. juli 2012

Derfor er det viktig med en god start!

Starten er på mange måter den mest krevende delen av den reisen som skal gjøre at du begynner å trene regelmessig. Samtidig er starten så utrolig viktig for at du skal lykkes med treningen.

Vi ser gang på gang at de som får en god start, kommer inn i en positiv flyt som gjør at de også får til å fortsette.
De som allerede i starten begynner å hoppe over eller utsette treninger, uansett grunn, ender ofte opp med å aldri komme skikkelig i gang. De kan jo selvfølgelig prøve igjen og igjen, men det blir ofte ikke noe særlig greie på det.

En god start gir deg motivasjon til å fortsette treningen. Det finnes mange flotte og kompliserte motivasjonsteorier, men i bunn og grunn handler høy motivasjon om to ting;

  1. At du opplever at treningen er VIKTIG for deg. Du er høyt motivert for trening når du tenker; "Det krever noe av meg å trene, men jaggu er det verdt det!"
  2. At du opplever at du FÅR TIL treningen, og har troen på at du vil fortsette å få det til. Å ha tro på at du klarer det innebærer at du tenker "Å trene regelmessig er kanskje litt krevende, men jeg er sikker på at jeg klarer det. Og på at jeg kan lære meg det jeg trenger for å klare det uansett hva som skulle dukke opp av hindringer på min vei".  Har du derimot ikke troen, så lar du gjerne være å prøve skikkelig. 
En god start fyller opp både kontoen for viktighet og kontoen for tro på å lykkes. 

Hvordan henger dette sammen?
Når du lykkes med å trene regelmessig i starten, får du også alle de positive gevinstene ved treningen. Hver gang du kommer deg på trening, så får du mer overskudd og bedre humør etterpå. Du kjenner på den gode følelsen etter å ha fullført en treningsøkt. Du er fornøyd med å ha klart det, også i dag. Det er en følelse du vil ha mer av. Og jo lengre du fortsetter, jo sterkere blir disse positive følelsene!

Etterhvert merker du også fremgangen. Du klarer litt mer enn du gjorde i starten. Du løper, sykler eller går litt fortere eller hardere, eller du løfter litt tyngre vekter. Slikt motiverer til videre innsats. 

Så begynner du å merke at treningen skaper positive ringer i vannet i resten av livet ditt. Du får mer overskudd til jobb og familie, det blir lettere og morsommere å bruke kroppen i andre sammenhenger - hagearbeid, gå på tur, lek med barn og den slags. Du føler deg sterkere og sprekere. Kroppen føles også bedre. Du liker bedre det du ser i speilet, og blir mer fornøyd med deg selv. Uavhengig av om vekten har blitt lavere eller ei, så føles kroppen bedre. Strammere og spenstigere.
Alle disse positive gevinstene gjør at treningen blir viktigere for deg. Du får så mye positivt ut av det å trene regelmessig at det etterhvert ikke blir noe alternativ å slutte. Du kan starte treningen med et mål om alle disse resultatene, men først når du begynner å oppleve det, å kjenne det på kroppen, så blir det virkelig mye verdt!

Om du ikke lykkes med å trene regelmessig i starten, så vil du ikke oppleve disse gevinstene. Om du trener bare en gang i uka, eller har hele uker uten trening, så får du ingen fremgang. Dermed daler motivasjonen og det er lett at du detter ut av det. 

Når du lykkes i starten øker du også troen på at du kan klare å få til denne treningen. Jo flere ganger du trener, jo flinkere blir du til å utføre programmet. Øvelse gjør mester - du behersker både styrkeøvelser, kondisjonsøvelser og apparater bedre, enten det er under egentrening eller på gruppetrening. Du blir mer komfortabel med å dra på treningssenteret og å trene på samme sted som andre. Du opplever at dette klarer du! Og når du tror du kan, så fortsetter å prøve. Sjansen øker for at du vil få til treningen også i fremtiden.

I tillegg skjer det noe med hodet når du klarer å trene det du skal hver uke. Et grunnleggende psykologisk prinsipp som kalles "prinsippet om indre konsistens" virker til din fordel. Dette prinsippet sier rett og slett at i det øyeblikk du gjør et valg eller tar et standpunkt, oppstår en indre forpliktelse, og vi møter press fra oss selv (og omverdenen) i retning av å opptre i samsvar med den forpliktelsen. Sagt på en annen måte; Hvis du først drar på trening, så vil du automatisk forsvare for deg selv hvorfor du prioriterte å bruke tid på trening fremfor noe annet. Dermed vender fokuset ditt automatisk mot alle de gode og motiverende grunnene du har til å dra på trening. Når du ofte tenker på hvorfor du skal dra på trening, så øker motivasjonen din.

Har du et mål om å dra på trening, men ender opp med å IKKE gjøre det, så virker det samme prinsippet mot deg. Når du ikke drar på trening, så vil du automatisk forsvare dette for deg selv. Du vil tenke på alle de gode (eller dårlige) grunnene du har til å ikke da på trening akkurat i dag. Om du gjentatte ganger tenker på hvorfor du IKKE trener, hva tror du det gjør med treningsmotivasjonen din?


Uansett hvilke strategier du bruker for å få til treningen, så bestem deg for at du SKAL få til å trene slik du ønsker de første 2 månedene. Vit at det er en avgjørende investering i din videre ferd mot å bli en som trener regelmessig og som lykkes med treningen. 

Ser du at du møter på hindringer som du ikke vet hvordan du skal takle, så kontakt en av fysioterapeutene på Gnist! Vi kan hjelpe deg med å tilpasse treningen til vondter som dukker opp, med et hjemmeprogram eller ferieprogram til de dagene du bare ikke klarer å komme deg til Gnist eller med å lage en god plan for treningen.


Ønsker du jevnlig påfyll av kunnskap og inspirasjon?


Gnistbloggen oppdateres hver uke!


Klikk her for å få beskjed på mail når det legges ut et nytt innlegg

4 tips for en god start på treningen!

Det er viktig å få en godt start på treningen!

Både forskning og erfaring viser at de som får det til i starten, også får det til i fortsettelsen. De første 2 månedene er helt avgjørende for hvordan du vi lykkes med treningen!
Vil du lese mer om hvordan dette henger sammen, klikk her: Derfor er det viktig med en god start!

For å lykkes med treningen er det to utfordringer du må løse:
  1. Du må KOMME DEG PÅ TRENING flere ganger hver uke. Dette er faktisk det aller viktigste!
  2. Når du først er på trening, må du TRENE RIKTIG, slik at du får de resultatene du ønsker. Ved å følge programmet fra fysioterapeuten på Gnist, eller ved å gå på en gruppetime ledet av instruktør, så vil du få utbytte av selve treningsøkten. Du må også gi deg selv litt nye utfordringer etterhvert. Dette får du litt flere tips om senere. 
Det viktigste de første 2-4 ukene er å innarbeide gode treningsrutiner, 
så du kommer deg på trening flere ganger hver uke!



Hvis treningen ikke fungerer, skyldes det sjelden at treningsprogrammet er feil. Problemet er tvert i mot at folk ikke lykkes med å trene regelmessig nok.

1. Definer helt konkret hva du skal trene og hvor mange ganger i uken! 

Konkrete mål gjør det helt tydelig for deg selv hva du vil få til, og øker sjansen for at du klarer det. 

Hvordan skal din treningsuke se ut? Hvor mange ganger i uken vil du trene? Hva er realistisk i din hverdag? Hva slags type trening vil du drive med? Egentrening, gruppetrening eller begge deler? Hvor mye tid har du til rådighet hver gang du trener?

2 ganger per uke er minimum for å få resultater, 3 er optimalt.

Under oppstartsveiledningen med fysioterapeut vil du få hjelp til å sette deg gode treningsmål. Det er viktig at det er dine mål - derfor bør du også tenke gjennom dette selv. 


2. Gjør det til en vane at du alltid PLANLEGGER NÅR du skal trene!

Skriv ned hva og når du skal trene samme sted som du skriver ned andre avtaler. Da leter du etter mulighetene og rydder plass. Ved å skrive det ned skaper du også en ekstra liten forpliktelse for deg selv.

Om det er mulig bør du finne faste tider for treningen. Da blir det lettere både for deg og for familien din å vite når du skal på trening.

3. Bestem deg for at du SKAL klare å prioritere treningen hver uke de neste 2 månedene!

Ta en fast avgjørelse på at du skal klare å trene regelmessig de første ukene. Uansett! Det er så viktig med en god start for å lykkes med treningen også på sikt.
For å få til regelmessig trening bør du tenke over spørsmålene under.
  1. Hva ønsker du å få ut av treningen PÅ SIKT? Hva er det som gjorde at du startet å trene akkurat nå? Hva er det som lokker der fremme når du lykkes med å trene regelmessig de neste ukene og månedene? 
  2. Hvorfor skal du dra på trening AKKURAT i DAG? Det er viktig med langsiktige mål, men om alle målene med treningen befinner seg langt inn i fremtiden, er det lett å utsette det. Så hva er det du håper å få ut av en enkelt treningsøkt, som gjør at du bør trene akkurat I DAG, fremfor å utsette det til i morgen eller en annen dag? Husk at det alltid er mye annet du kan gjøre i stedet for å dra på trening. Du kan f.eks jobbe en time ekstra, vaske opp, sove litt lenger, være sammen med venner eller familie eller slappe av på sofaen. Har du travle dager med jobb og familie, så vil du ikke få trent om du ikke prioriterer det høyt. Kanskje må du faktisk bruke noe av den lille "egentiden" du har til trening. Er du villig til det? Trenger du noen forslag til gode grunner til å trene akkurat i dag, klikk her: Derfor er det viktig å trene akkurat i dag!

4. Vit hva du FAKTISK FÅR TRENT!

En enkel oversikt over hva du trener gir deg bedre kontroll på hva du får til og det fyller på motivasjonen. Ved å skrive ned hvor ofte du får trent ser du hva du får til, og du kan gi deg selv ros for at du får til det du skal.

Bruk et enkelt system som fungerer for deg; En kalender på kjøleskapet, en avtalebok, et regneark på PC`en eller mobilen. Du kan også se dine besøk på vår ONLINE BOOKING. (logg inn og trykk på "Träningsstatistik")


Det er et viktig poeng at du SKRIVER ned svar på spørsmålene over. Da får du det enda lengre frem i panna, og du kan kikke på det igjen når du trenger. Skriv det ned på et ark som du henger på kjøleskapet eller legger på nattbordet, i en dagbok eller på PC`en. 


Ønsker du jevnlig påfyll av kunnskap og inspirasjon?

Gnistbloggen oppdateres hver uke med tips om trening, kosthold og motivasjon!


Klikk her for å få beskjed på mail når det legges ut et nytt innlegg


Hvorfor skal du trene akkurat I DAG?

Mange begynner å trene for å oppnå gevinster på sikt. Kanskje trener du for å gå ned i vekt, oppnå bedre helse, bli kvitt fysiske plager, se bedre ut eller bli i bedre form.

Problemet er at alle disse belønningene ligger et stykke inn i fremtiden.
De fleste mennesker er dessverre slik skrudd sammen at dagens gjøremål er mest styrt av hva som gir størst glede og og minst problemer i dag. Hva som gir positive resultater om en måned, om et halvt år eller om fem år har lett for å komme litt i bakgrunnen.

Og for å være helt ærlig; Om du trener for å oppnå bedre helse, bedre form eller gå ned i vekt, så kan du jo tross alt vente til i morgen eller til neste uke. Resultatene på sikt vil neppe bli særlig dårligere om du venter noen dager med å trene.

Så, hvorfor skal DU prioritere å dra på trening akkurat I DAG? 
Hva mister du ved å utsette det til i morgen? 
Eller ved å hoppe over bare denne ene treningsøkten...?


"Jeg må trene i dag for å holde treningsrytmen"

Trening handler om en balanse mellom nedbrytning når du trener, og oppbygning når du hviler. Hvis du skal trene på mandag og torsdag, men utsetter mandagstreningen til tirsdag, så kommer du ut av denne rytmen. Klikk på figuren til under for å se det grafisk. 


"Jeg må trene i dag for å holde på rutinen"

Hvis du først er inne i en god flyt med regelmessig trening, så vil det å hoppe over eller utsette en treningsøkt gjøre at du lett kan komme ut av denne rutinen. Da koster det mer å komme i gang igjen. 

"Jeg må trene i dag for å holde på gevinstene". 

Det er faktisk slik at også en enkelt treningsøkt gir en rekke positive gevinster, som varer i  noen timer eller dager etter treningen. Det er som å ta en medisin; virkestoffene er i kroppen en stund etterpå, så må du fylle på på nytt. Klikk på figuren til under for å se noen eksempler. Vil du ha noen av disse gevinstene i dag? Eller vil du vente noen dager?

"Jeg må trene i dag for få gevinstene jeg trenger i dag". 

Om du vender fokuset litt bort fra de langsiktige målene dine, og over til alt det positive du oppnår ved dagens treningsøkt, så blir det mer motiverende å gjøre det akkurat i dag. Kanskje trenger du mer overskudd til noe du skal gjøre etter treningen, du ønsker en dag med litt bedre humør eller du vil rett og slett få den gode følelsen under eller etter treningen. Tenk hvor fornøyd du blir når du får trent slik du ønsker, i dag! Det handler om høyere livskvalitet, og det bør du ikke utsette til en annen dag.

"Jeg må trene i dag fordi jeg ikke vet når jeg får tid neste gang". 

Ofte er det lett å utsette treningen, du kan jo likegreit gjøre det i morgen eller en annen dag. Men om du har en travel hverdag er dette et sjansespill. Trener du ikke når du faktisk har satt av tid i timeplanen din, så er sjansen stor for at du ender med at det ikke blir noe av den treningsøkten overhodet. Heller ikke senere.

"Jeg må trene i dag for å styrke selvdisiplinen". 

Å trene regelmessig krever ofte litt selvdisiplin. Nyere forskning viser at selvdisiplinen faktisk er som en muskel, men i motsetning til en vanlig muskel sitter "selvdisiplinmuskelen" i hjernen. Den blir sterkere ved trening, og måten du trener den på er å bruke den. Jo oftere du kommer deg på trening når du skal, jo sterkere blir selvdisiplinen, og jo større er sjansen for at du får det til også neste gang. Hver gang du hopper over eller utsetter en planlagt treningsøkt, svekker du derimot selvdisiplinen.


Ønsker du jevnlig påfyll av kunnskap og inspirasjon?


Gnistbloggen oppdateres hver uke!


Klikk her for å få beskjed på mail når det legges ut et nytt innlegg

onsdag 13. juni 2012

Smart sommertrening!

Sommertrening - påfyll og
overskudd!
Mange lurer på hvordan de skal få til trening i sommerferien. De ønsker å få det til; de ser at treningen kan gi mer overskudd og fine opplevelser i ferien. Og det er vel like viktig når man har ferie som resten av året?

PS. Vil du ha enda flere gode tips om treningsformer og motivasjon for sommertrening? Meld deg på foredrag onsdag 13.juni kl.20.15, på Gnist! Les mer og meld deg på!

Mange har også gjort en flott innsats på trening gjennom vinteren og våren, og er redde for å stoppe i sommer. Og det med god grunn. Blir det helt pause, så blir formen brått dårligere. I tillegg skjer det noe forunderlig med hodet og motivasjonen. Resultatet er at det blir tyngre både for hodet og kroppen å komme i gang igjen når ferien er slutt.
Det er også mange som legger på seg i ferien. Å opprettholde trening, sammen med et visst fokus på fornuftig mat (trenger du å kose deg hver dag og til alle måltider...!?), kan gjøre at man unngår det. De få kiloene som sniker seg på i sommer koster 3 ganger så mye å få av igjen til høsten.

Dessverre er det mange, som selv med de beste intensjoner om å få det til, ikke lykkes med å trene om sommeren. De vil, men får det ikke helt til.

En hovedgrunn er at de ikke definerer tydelig og konkret nok hva de skal trene om sommeren. De ønsker å "trene litt", men uten å skrive ned hvor mye, hva og når. Dermed ble det lett å utsette det, finne gode unnskyldninger...og brått var sommeren over. Uten særlig trening.
Skal du få det til denne sommeren, så er du nødt til å sette deg konkrete mål!

Definer først hva og hvor mye du skal trene. Er det kondisjon eller styrke? Eller begge deler? Hvor mange ganger i uken er du fornøyd med?

Sett deg så ned med ferieplanen, og lag en plan for hvordan du skal få til dette hvor enn du befinner deg.

HVA og HVOR skal du trene?
Hvilke muligheter finnes i Syden? På hytta på fjellet? Ved sjøen? Når du er i en storby? Når du er hjemme?

Kondisjonstrening; Hvor kan du gå eller løpe? Finnes det noen motbakker du kan bruke? Har du mulighet for sykling? Svømming? Om mulighetene er begrensede, hva med hoppetau?

Styrketrening; Hva slags utstyr har du der du befinner deg? Kan du noen øvelser som kan gjøres med lite eller intet utstyr? Er det noe du kan ha med deg, som strikk eller catslides?
Du kan faktisk trene en bra styrkeøkt for hele kroppen, helt uten utstyr. Trenger du hjelp til dette; ta kontakt så tar vi en gjennomgang. Slik sørger du selv for å lære deg det du trenger for å lykkes.

NÅR skal du gjøre det?
Skriv det ned!
Det holder ikke å si at du skal "trene på onsdag". Gir du deg selv hele dagen, så gir du deg selv mulighet for å utsette det. Time for time gjennom dagen. Og plutselig er dagen slutt uten at du har fått trent. Kanskje har du også kastet bort masse energi på å tenke på at du burde trene, uten å få omsatt det i praksis.

Skriv det ned; Jeg skal trene før frokost på tirsdag. Kl. tolv til ett på torsdag. Og før middag på lørdag. Kryss av når du har gjennomført.

Hva kan stoppe deg?
Det eneste som egentlig kan stoppe deg er ditt eget hode. Hva er dine beste unnskyldninger? Og hva sier du til deg selv for å få til å trene uansett?

Kan gode unnskyldninger hindre deg?
  • "Jeg orker ikke i dag" -> "Jeg kan alltid prøve 10 minutter" (ofte orker du mer enn du tror)
  • "Jeg har ikke lyst i dag" -> "Jeg gjør det likevel, fordi det gir meg alle disse gevinstene: (fyll inn selv)"
  • "Jeg har ikke tid" -> "Jeg setter av tid fordi det er viktig for meg å få trent" (du har 338 halvtimer på èn ferieuke, mener du at du virkelig at du  ikke har tid til å bruke noen av disse på trening...!?)
  • "Jeg må være sammen med familien" -> "Jeg kan trene først, og ha mer overskudd til familien etterpå"
  • "Det er for varmt" -> "Jeg kan trene på morgenen, eller ta med masse vann"
  • "Det regner" -> "Jeg kan trene med regntøy"
  • "Jeg kan gjøre det i morgen" -> Jeg gjør det i dag, tenk hvor deilig det føles etterpå
  • "Jeg kan ikke trene når jeg er der" -> "Det finnes mange typer trening jeg kan gjøre hvor som helst. Hvis jeg ikke vet hvordan, så sørger jeg for å lære meg det"

Lykke til med sommertreningen! La dette bli sommeren du klarer det! :-)

onsdag 30. mai 2012

Slik spiser du mer grønnsaker!

Grønnsaker er sunt! Hørt det før? Likevel spiser de aller fleste for lite grønnsaker.


For lavt inntak kan handle om manglende vilje - du synes rett og slett ikke det er viktig nok med grønnsaker til at du gidder å bry deg med det. Det er jo en ærlig sak. Jeg vil imidlertid anbefale deg å revurdere standpunktet ditt. Med tanke på hvor mange fordeler det er med grønnsaker, så kan det være verdt det å spise mer. Les mer om det lenger ned.

For lavt inntak kan også skyldes at du ikke helt vet hvordan. Du kunne tenke deg å spise mer grønnsaker, men hvordan i all verden skal du lure det inn i ditt daglige kosthold? Hvordan skal du skape gode "grønnsaksvaner?"

Hvorfor bry seg med disse grønnsakene?
Fordelene er mange!



  • Grønnsaker er proppfulle av sunne vitaminer, mineraler og antioksidanter. Se på disse stoffene som skruer og muttere i kroppens maskinverk. Kroppen er en fantastisk og komplisert "maskin. Vitaminer og mineraler gjør at maskineriet, alle prosessene som skjer i kroppen, fungerer optimalt. 
  • Grønnsaker gir helsegevinster, blant annet ved å beskytte mot både hjerte-kar sykdom og ulike former for kreft. Det finnes ingen garantier for at du ikke blir syk selv om du spiser grønnsaker, men ved å spise nok så gjør du ihvertfall det du kan. Variasjon og mange ulike farger er nøkkelen!
  • Grønnsaker inneholder lite kalorier, men bidrar til at du blir mett. Mens 100 gram kokt pasta eller ris inneholder 120-150 kcal, så inneholder 100 gram brokkoli eller blomkål bare 20-30 kcal. Da skjønner du hvorfor det å spise litt mindre pasta/ris/korn og heller litt mer grønnsaker er en vane som kan gjøre at du går ned i vekt. Eller unngår å gå opp.
  • Grønnsaker løfter smaken! Litt variasjon i grønnsakstilbehøret, så blir plutselig grønnsakene måltidets smaksmessige høydepunkt. Litt grønt på toppen av brødskiva, så smaker den brått litt mer spennende. Eller hva med å bytte ut den triste brødskiva med en salat? (husk å få med proteinene isåfall!)
  • Grønnsaker løfter utseendet på maten. Du smaker ikke bare med munnen, men også med øynene. Noen fargerike grønnsaker så ser maten mer innbydende ut. 
Synes du fortsatt at grønnsaker er bortkastet....?

Ja, jeg vil spise mer (nok) grønnsaker, men HVORDAN?
Hvis du først vil, så får du det til med konkrete mål og en god plan!

Først og fremst må du bestemme deg. Si til deg selv; Jeg skal spise mer grønnsaker! Se så på de måltidene du spiser i dag. Hvor kan du få inn grønnsakene?

Sett deg noen konkrete mål på hvor du skal ha mer grønt, og hvordan du skal få det til.
Eksempler:
  • "Jeg har alltid noe grønt på toppen av brød/knekkebrød". Paprika, agurk, tomat, salat, reddiker...bruk det du liker. Ha gjerne en boks med påleggsgrønt i kjøleskapet, så tar du den bare ut når du skal smøre deg en skive eller tre.
  • "Jeg spiser alltid noe grønt ved siden av frokost/lunsj/kvelds". Ta en tomat, en gulrot, en bit kålrot, blomkål eller brokkoli ved siden av frokosten eller lunsjen. 
  • "Jeg har alltid minst en dobbel knyttneve grønnsaker til middag". Knytt nevene dine og legg dem på bordet. Der har du mengden grønnsaker du skal ha til middag. Gjerne 2-3 ulike typer. 
    •  Frosne er minst like sunne som ferske. Bruk det du liker og det som er praktisk for deg.  
    • Kok det, stek det, bak det i ovnen, grill det eller spis det rått.  Bruk gjerne krydder på. 
    • Lur det inn i gryter og i f.eks pastasaus. Gulrot, løk og sopp egner seg godt til dette. 
  • "Jeg spiser grønnsaker som mellommåltid". Mange bruker frukt som mellom. Bytt gjerne ut med en grønnsak - den inneholder mye mindre sukker. Gulrot, blomkål, kålrot, brokkoli eller tomat egner seg godt. Eller velg "snacksvarianter" som sukkererter, cherrytomater, babygulrøtter eller den slags.
  • For den ekstra dedikerte; "Jeg bruker grønnsaker som snacks/kos". Skjær f.eks opp grønnsaker i staver og spis med en dip basert på mager kesam eller yoghurt naturell.    


En viktig forutsetning for å spise mer grønnsaker er at du har det tilgjengelig
Neste gang du er i butikken bør du sørge for at grønnsakene fyller en stor del av handlevognen. Har du det der du befinner deg, så spiser du mer!

Lykke til!

torsdag 24. mai 2012

FANTASTISK medlemstur til Kolsåstoppen!

Flott utsikt fra toppen!
Se flere bilder nederst i innlegget.
Onsdag 24.mai deltok ca. 40 spreke medlemmer på vår medlemstur til Kolsåstoppen! Det ble en nydelig opplevelse som løftet livskvaliteten mange hakk på en onsdag kveld :-)

Etter litt svetting og pesing oppover, akkurat hardt nok og langt nok til at endorfinene fikk strømme fritt, nådde alle toppen, badet i strålende sol og mange varmegrader.
Reker, hvitvin og jordbær er alltid godt. På toppen av Kolsåstoppen, med utsikt over Bærum og Oslofjorden, blir det simpelthen fantastisk!

Vi takker alle som deltok, og gleder oss allerede til neste år!

På vei ned, med humøret på topp!
Jeg vil også få dele med dere noen ord om en som særlig inspirerte meg på årets tur.t

Ka-Jo er 83 år og bor på Kolsås. Hun har i mange år drømt om å komme seg opp på Kolsåstoppen igjen. Hun har hatt lyst, men hun har ikke turt. Ikke på egenhånd.
Som medlem på Gnist så hun plutselig en mulighet da hun fikk høre om Kolsåsturen. "Nå", tenkte hun, "har jeg muligheten ti å gå opp sammen med noen!"
Ka-Jo har slitne og vonde knær og litt begrenset balanse. Som vanlig er i den alderen.

De fleste i samme situasjon ville nøyd seg med å gå turer på flat asfalt. Valgt det trygge. Resignert i sofaen. Ventet på en fremtid der trappa ned til kjelleren plutselig blir uoverkommelig. En hverdag med stadig flere begrensninger.

Men ikke Ka-Jo. Hun bestemte seg tvert i mot for å gå opp på Kolsåstoppen. Nesten 300 høydemeter. På sti og ujevnt underlag. Med mange trappetrinn og store steiner som er krevende å forsere både opp og ned. Drevet av drømmen om å atter komme seg på toppen av den flotte Kolsåstoppen. Om å  kunne se ned på huset sitt der nede ved foten av toppen.
Jeg synes det er en herlig offensiv innstilling! Det handler om å ikke gi seg. Om å flytte grenser selv om man er godt voksen og har fått noen fysiske begrensninger. Om å utfordre seg selv og gå litt ut av komfortsonen, for å oppnå noe som beriker livet.
Vel fortjent med servering på toppen!

Er det verdt det? På vei ned uttalte hun at hun kom til å få vondt i knærne i morgen. Da svarte jeg; "Ja, det tror jeg nok du gjør. Men, vil det være verdt det?". Svaret var et rungende; "JA, uten tvil!"


Ka-Jo trener jevnlig på Gnist, blant annet på våre timer for Godt Voksne. Jeg er sikker på at hun fortsatt gjør det neste år. Og når hun passerer 90. Det forundrer meg heller ikke om hun er med på Kolsåstoppen neste år!

For meg er dette en av mange grunner til at jeg digger jobben min. Å se mennesker som når slike mål, som får et rikere liv fordi de har valgt å holde seg i form og strekke seg litt lenger - det er rett og slett inspirerende!

PS. Ka-Jo var naturligvis ikke den eneste som imponerte! Mange kom seg opp med stor innsats og en målrettet innstilling. Kan også nevne Martha på 81 år, som var med for 2 år siden. Da uttalte hun "aldri mer"! I år var hun jaggu der igjen! Herlig!











tirsdag 22. mai 2012

Løft formen i motbakker!

For å få god effekt av kondisjonstreningen må du få opp intensiteten. En enkel, effektiv og skånsom måte å få til det på, er å trene i motbakker.
Litt pesing oppover, men god trening! Og utsikten på toppen
er flott det. Bildet er fra fjorårets Gnisttur til Kolsåstoppen.
Bli mer på årets tur her: KOLSÅSTOPPEN 21.MAI

Enten du trener mest på beina eller på sykkel, så er det genialt å finne 1-2 faste runder som inneholder en del motbakker. Noen skikkelige motbakker gjør at intensiteten automatisk blir bra, uten at du må tenke på å presse deg for å få opp pulsen. Det er bare å holde et jevnt driv, så begynner hjertet å jobbe hardere av seg selv. Når hjertet jobber hardere blir det sterkere, og du blir både i bedre form og får bedre helse. I tillegg får du rikelig med frisk luft, og ofte også fine naturopplevelser med utsikt på toppen.

Ved å trene jevnlig i motbakker vil du også lett merke fremgangen.Ta tiden på deg selv innimellom, og gled deg over at du kommer deg raskere og raskere til toppen. Et synlig bevis på at formen blir bedre!

Motbakketrening er også skånsomt for beina. Du kan gå eller småløpe med bra intensitet, og mye mindre støtbelastning enn ved å trene på flatt underlag.

Anbefaler deg å finne 1-2 faste runder eller strekninger, og sette deg et mål om f.eks en treningsøkt hver uke, gjerne til en fast tid hver uke.
Med fast tid og fast runde, så gir du ikke deg selv unødvendig mange valgmuligheter. Da slipper du å lure på hver uke når du skal trene og hvor du skal trene. Det er bare å gjøre det "som vanlig".

Men, pass på dette; Sørg for at du aldri går/løper/sykler så fort at du må stoppe før toppen. Da trener du nemlig helt maksimalt, og det gir dårligere treningseffekt og er drepen for motivasjonen. Prøv å holde i gang hele tiden, om det så betyr at du enkelte strekninger må gå med museskritt, bruke det aller letteste giret på sykkelen eller t.o.m gå av sykkelen.

Det finnes mange fine motbakkeområder rundt Gnist, f.eks disse:

  • Kolsåstoppen. Gå opp enten fra Toppåsveien (se her: Toppås-Kolsåstoppen), fra Dælivann eller fra Steinshøgda. Sistnevne startsted innebærer litt mindre stigning. Du kan også gå fra Gnist, som her:  Gnist-Kolsåstoppen
  • Gardlaushøgda. Start ved parkeringen inn til Muren/Nygård, eller start ved parkeringen ved Stein Gård (se her:  http://www.skiforeningen.no/marka/showpoi.cgi?id=978)
  • Steinshøgda, egner seg særlig godt på sykkel. Du kan sykle opp fra begge sider; fra Bærums Verk eller fra Haslum. Eller kanskje begge deler på en tur?
Dette er bare noen få eksempler. Du vet kanskje om flere?

Har du litt mer tid, så finnes det også fantastiske muligheter, også for motbakker, innover i marka. 

Forslagene over er imidlertid overkommelige å bruke som en treningsøkt som tar fra en snau time til et par timer.

Lykke til med motbakkene! 


mandag 14. mai 2012

Gnist imponerte i Holmenkollstafetten!


Et utvalg av de spreke Gnistløperne. Bak fra venstre: Erlend, Didrik, Janne,
Elisabeth og Morten. Foran fra venstre: Andreas, Siren og Benita.
I tillegg løp Helene, Joachim, Therese, Geir, Trude,
Anders og Gry. 
En gjeng ansatte fra Gnist, med innslag av ektefeller og et sprekt medlem, deltok i helgen i Vårens vakreste eventyr - Holmenkollstafetten.
En god miks av folk som løper en del og folk som løper veldig lite (men trener en del annet). Noen flere damer enn menn. Alder fra 25 til litt over 50
Etter en overraskende 17.plass i fjor var målet en topp 10 plassering, uten at vi helt turte å tro på det.

Sammen med 2700 andre lag og neste 40.000 deltagere peste vi oss både bortover, oppover og nedover. Med etapper varierende fra 390 meter til 2800 meter, fra bare nedover til bare oppover.
Pinnen klarte vi å få hele veien rundt, og klokket inn på Bislett etter 1 time og 6 minutter.

Lagleder og nybakt
tobarnsmor Benita!
Overraskelsen og gleden var stor da resultatene kom. Det ble 4.plass på Gnist! Av 658 lag i vår klasse! Resultatene ser du her: Resultater Hk stafetten Bedrift-flest kvinner

Neste år går vi for seier!!

Oppretthold treningen!

Er det vanskelig å opprettholde treningen i en mai måned med mange fridager og til tider sommerlig vær?

Du kan dessverre ikke "lagre" trening. Om du tar et opphold etter å ha trent en stund, så mister du gradvis den formen du har opparbeidet deg. Det er nettopp derfor det er så viktig å trene regelmessig! Det er jo bare de dagene og ukene du trener, at du opprettholder god form, overskudd og god helse.

Å opprettholde treningen er viktig ikke bare for kroppen, men også for hodet - for motivasjonen. Jo lenger du klarer å trene regelmessig - jo større er motivasjonen for å fortsette treningen. De fleste har vel kjent på hvor vanskelig det kan være å komme i gang igjen etter et opphold. Den enkleste måten å unngå det på, er å unngå opphold!

Dessverre er det mange som detter fra treningen etterhvert som vi kommer litt ut i mai måned. Og midt på sommeren er det enda flere som tar ferie fra trening.
Mange har et ønske om å få til treningen på sommeren, men klarer det av ulike grunner ikke. Da kan det være nødvendig å ta et lite oppgjør med seg selv. Å bestemme seg for at "jeg SKAL få til å fortsette treningen, fordi det er viktig for meg av disse gode grunnene...(fyll inn selv!)". Å ikke la seg stoppe av gode unnskyldninger som fint vær, helligdager eller alt annet som skjer.

Deretter er det å sette seg ned med timeplanen sin, og legge inn hva man skal trene, og når man skal få gjort det. Det kan kreve litt ekstra viljestyrke og fokus i en måned som mai, men det er det verdt!

Dessverre ser formutviklingen i løpet av året for mange ut som grafen under. (trykk på figuren for å se den i større format!)
Har du lagt ned tid og innsats i treningen de siste månedene, er det med andre ord svært lite lurt å stoppe nå...



Du trenger naturligvis ikke trene det samme hele året. Men forsøk å gjøre det til en leveregel å trene det du skal absolutt hver eneste uke. Så kan du heller tilpasse akkurat hva du trener til årstid og andre aktiviteter.
Vet du ikke hva du bør trene eller hvordan du bør gjøre det nå på sommeren? Det kan vi hjelpe deg med på Gnist - send meg en e-post (andreasl@gnistrende.no) eller still et spørsmål i bloggen :-)

Nå i den lyse årstiden er det fint å gjøre deler av treningen utendørs. Husk imidlertid at du ikke kan erstatte effektiv kondisjonstrening inne med en rolig spasertur ute. Intensiteten må opprettholdes for å beholde formen.

Du kan heller ikke bytte ut styrketrening med kondisjonstrening. Styrketrening gir andre effekter på kroppen enn kondisjonstreningen, som sterkere muskler, høyere hvileforbrenning, en strammere kropp og redusert risiko for skader. For å opprettholde dette, må du opprettholde styrketreningen.  Bestem deg derfor for å sette av 2-3 timer hver uke til å trene styrke også på sommeren. Uansett hvordan været er og uansett hvor du befinner deg. Ser du at det er mer realistisk å trene også noe av styrketreningen ute, så går det an å få til en del der også. Det kan du lære mer om på dette foredraget: Smart sommertrening onsdag 13.juni

Topp medlemstur til Kolsåstoppen!

Onsdag 25.mai 2011 stilte ca. 50 spreke medlemmer opp på tur til Kolsåstoppen!
Det ble en strålende tur - sjekk lysbildeshowet under! Litt praktisk info om presentasjonen:

  • Varer ca. 2 minutter
  • Er MED lyd, så skru opp volumet på maskinen :-)
  • Du kan se showet i full størrelse ved å trykke på de to firkantene ved siden av der det står "Make a photoshow"
God fornøyelse!

PS. Vil du melde deg på årets tur onsdag 23.mai, så gjør du dette her: Påmelding Kolsåstoppen!




Vil du se ruten vi gikk? Du finner denne her: GNIST TIL KOLSÅSTOPPEN

tirsdag 8. mai 2012

Kesam - en god hjelp i en sunn hverdag!

Ønsker du å spise sunt, så kommer du ikke utenom magre proteinkilder. Rent kjøtt, fisk, fugl og magre meieriprodukter inneholder rikelig med proteiner, som metter godt, er byggeklosser for kroppen, stabiliserer blodsukkeret (=langvarig energi), stimulerer forbrenningen og inneholder få kalorier.

Kesam kan brukes i mange av de samme rettene som rømme eller som yoghurt. Men er et mye bedre alternativ.
Den eller sunneste varianten er mager naturell med 1 % fett. Men kesam finnes også med 7 % fett og med vaniljesmak (både 7 % og 1 % fett). Disse er også veldig gode alternativer.

Sammenlignet med lettrømme inneholder kesam under halvparten av kaloriene og over 4 ganger så mye proteiner. I tillegg inneholder kesam kun 1 gram mettet fett per 100 gram, mens lettrømme inneholder 18 gram.

Sammenlignet med yoghurt naturell så gir kesam samme mengde kalorier, men 3 ganger så mye proteiner og mindre sukker.

Så, når og hvordan bruker du kesam?

  • Bruk den sammen med frisk frukt i biter, for en mettende fruktsalat. Noen hakkede nøtter og/eller en rute med hakket mørk sjokolade på toppen, så har du sunn kos. 
  • Bruk den til dressinger og sauserpå salater eller sammen med middagen. Bland kesam med krydderurter (friske eller tørkede), og prøv deg frem med sitron, hvitløk og andre varianter. Plutselig har du en saus/dressing som gjør måltidet enda sunnere, fremfor at sausen ofte er det som trekker sunnheten ned. 
  • Putt litt kesam sammen med en neve frosne bær i en tett boks, og ha med deg som mellommåltid. Dermed har du et svært mettende og sunt mellommåltid, som føles som å spise dessert! Noen nøtter kan du også ha oppi. Et mye bedre mellommåltid enn f.eks en frukt. 
    • Denne varianten kan du også spise sammen med karbohydratdominerte måltider som kornblanding eller brød. Det hever proteininnholdet i måltidet, gir et mer balansert og næringsrikt måltid og gjør at du får i deg mer sunne bær. 
  • Bland kesam med litt fun light, så har du et sunt mellommåltid som er mye bedre enn f.eks en fruktyoghurt. 
  • Bruk den til baking - google oppskrifter så finner du flere. Ønsker du nybakt til frokost, så lag noen grove scones! Oppskrift grove scones med kesam. Dette tar ca. 5 minutter å blande sammen, og 10-15 min å steke. Mmmmm!
  • Bruk den i smoothie, det hever proteininnholdet. Sjekk en super oppskrift her: Supersunn smoothie
  • Bruk den på kornblanding for å øke proteininnholdet i måltidet. Blir det vel heavy med bare korn og kesam, så bland kesam med en lett fruktyoghurt, eller tilsett litt frisk frukt eller noen bær.
Merk at kesam IKKE KAN KOKES, så der må du bruke lettrømme eller lett creme fraiche.

Kesam havner ihvertfall i handlekurven min hver eneste uke! 
Gjør deg kjent med denne sunne og praktiske matvaren du og! :-)