mandag 28. oktober 2013

Deltagernes mål i Høstgnisten

Over 300 stykker er så langt meldt på i Høstgnisten. Har du enda ikke meldt deg på kan du gjøre det her: Påmelding Høstgnisten 2013

De fleste som har meldt seg på via nettet har oppgitt mål om antall treninger i uka og hva som er viktigst å få ut av treningen fremover.


torsdag 10. oktober 2013

Klarer du å trene 20 ganger før jul?


Da bør du bli med på Høstgnisten - høstens motiverende treningskampanje på Gnist!

Høstgnisten starter mandag 14.oktober. Målet er å trene 20 ganger innen 22.desember. Det betyr at du må trene i snitt 2 ganger per uke i 10 uker.

Du kan maksimalt ha 2 uker helt uten Gnisttrening. Du må altså holde i gang helt frem til jul.

Det er enkelt å delta!

  1. Du melder deg på ved å fylle ut skjemaet under. Du kan melde deg på når som helst, men jo før jo bedre! Alle besøk (trekk av nøkkelen i resepsjonen) etter 14.oktober blir med. Også dersom du melder deg på noen uker etter oppstarten. 
  2. Du trekker nøkkelen i resepsjonen på Gnist hver gang du trener.
  3. Alle typer trening på Gnist teller. Ett besøk teller som en trening, uansett hvor lenge du er på trening eller hvor mange gruppetimer du går på. 
  4. Du får en ukentlig motivasjonsmail der du får vite hvordan du ligger an. Du får også noen motivasjonstips og treningstips underveis.
  5. Klarer du 20 ganger før jul er du med i trekningen av flotte premier! Disse annonseres litt senere.


Fill out my online form.

søndag 15. september 2013

Nydelig tur til Kolsåstoppen!

Onsdag 4.september var ca 40 Gnistmedlemmer med på vår medlemstur til Kolsåstoppen. Vi var heldige med været, så det ble en flott tur til toppen! Der oppe ventet fantastisk utsikt over Bærum og deilig mat og drikke!

Vi har nå arrangert medlemstur til Kolsåstoppen i flere år, og det har blitt en fin tradisjon som vi gleder oss til å videreføre!

Takk for turen til alle som var med :-)

Sprek gjeng før avmarsj fra Gnist

Først fikk ferden innover mot Dælivann

Over åkeren med toppen i det fjerne

Liten pust i bakken før ferden videre mot toppen

Oppover går det...

Selv de sprekeste Gnistansatte kjenner litt på pulsen!

Utsikten på toppen gjør at alle bakkene opp definitivt er verdt innsatsen!

Fornøyde medlemmer på toppen!



Deilig mat smaker ekstra godt på toppen av Kolsåstoppen!

Spreke Gnistansatte, og noe forbausede over et eller annet...!?

Også firbente trives der oppe!

På vei ned

søndag 1. september 2013

Personlig Trener - noe for deg?

Du har sikkert hørt om noen som trener med Personlig Trener. Kanskje har du også vurdert det selv?

Skriver denne gangen noen ord om det å trene med Personlig Trener, basert på mine erfaringer etter å ha jobbet som dette i snart 10 år.

Hva er egentlig en Personlig Trener (PT)?

En personlig trener er en fagperson med spesialkompetanse innen trening. Dessverre finnes det ingen formelle krav til utdanning eller erfaring for å kunne kalle seg Personlig Trener, så kompetansen blant PT`er kan variere mye. De Personlige Trenerne på Gnist har utdanning som fysioterapeut, i tillegg til utdanning som Personlig Trener, og har derfor topp kompetanse.

I tillegg til at PT`en må ha den formelle kompetansen i orden, så er det viktig at du finner en god kjemi med din Personlige Trener. Dette vet du strengt tatt ikke før du har prøvd et par timer, men skulle samarbeidet ikke fungere så går det jo an å avslutte det raskt.

Du kan lese litt om de ulike PT`ene på Gnist her: Personlige Trenere på Gnist

Hvem bruker Personlig Trener?

I starten var nok Personlig Trener noe for de ivrige få, men etterhvert som det har blitt mer populært og vanlig, så er det vidt ulike mennesker som bruker det.

Jeg har tidligere skrevet om noen medlemmer på Gnist som har trent med Personlig Trener:
- NINA (59) som aldri hadde trent før, men DOBLET FORMEN etter bare 6 uker med Personlig Trener

- JORUNN (78) som ønsket seg ny giv og en bedre hverdag, og endte opp med å sette NORGESREKORD i benkpress for veteraner!

- Gunnar (58) som til tross for diverse helseplager klarte å GÅ NED 15 KILO og bli i TOPPFORM ved bruk av Personlig Trener


Det er mennesker med vidt ulike treningsmål som benytter Personlig Trener. Fellesnevneren er at de ønsker å få enda mer ut av tiden de bruker på trening.
  • Idrettsutøvere som skal prestere på toppnivå
  • 80-åringer som ønsker en bedre hverdag. 
  • Nybegynnere som ønsker en ekstra god start på treningen. 
  • De som allerede har trent en stund og ønsker ny inspirasjon og fremgang.
  • De som trenger en ekstra forpliktelse for å komme seg på trening (du utsetter ikke treningen når det står en PT og venter på deg)
  • De som vil bli enda tryggere på at de trener helt riktig, for å unngå forverring av smerter el.l
  •  De som trenger hjelp til å presse seg litt ekstra på trening (du klarer alltid to repetisjoner ekstra når det står en PT ved siden av)
  • De som ønsker å få mer ut av tiden de bruker på trening (riktigere øvelser, utført med topp kvalitet, og uten lengre pauser enn nødvendig)
  • De som ønsker hjelp til å trene riktig på egenhånd - ønsker å lære å trene helt riktig
  • De som ønsker ny motivasjon eller variasjon i treningen
  • De som ønsker å ha det morsommere på trening

Det viktigste - lære å trene riktig!

Det mangler ikke på eksempler på folk som har fått store resultater ved å trene med Personlig Trener. Det aller viktigste vil jeg likevel si er det du lærer av noen timer med Personlig Trener. 

Du lærer å trene helt riktig - får mer utbytte av hvert eneste minutt på tredemølla og hver eneste repetisjon i styrketreningen. Du får bedre kvalitet på all trening du utfører, ikke bare mens PT`en er sammen med deg, men også når du trener på egenhånd og i måneder og år etter at du har sluttet med PT. Når du vet at du trener riktig og når du merker fremgangen, så får du også mer tro på deg selv. Det gjør noe med motivasjonen din. Du lærer å si de rette tingene til deg selv, så du kommer deg oftere på trening og gjør ting riktigere når du er der. 

Det viktigste er altså ikke resultatene i en begrenset periode, men det du lærer og hvordan du utvikler deg. 
Det har du nemlig nytte av resten av livet!

Hvor ofte og hva koster det?

Noen trener med Personlig Trener flere ganger i uka, noen èn gang i uka og noen bare en gang eller to i måneden. En del velger også å trene med PT jevnlig i en periode, for å så trene mer på egenhånd og kun ha justeringstimer med PT`en. Hva som passer for deg kan din PT hjelpe deg å finne ut av.

På Gnist koster en klokketime med Personlig Trener fra 600-750,- og en halvtime fra 350-425,-. Timeprisen avhenger av antall klipp du kjøper - jo flere klipp, jo lavere pris per klipp. Noen synes dette er mye penger, men min erfaring er at de som har prøvd det synes det er mer enn verdt det! Det handler om å sette av noen tusen til noe som kan gi deg bedre helse, bedre form, mindre plager, lavere vekt og ikke minst læring du har nytte av resten av livet!

Sammenlignet med en service på bilen eller å betale en håndverker for å pusse opp hjemme, så er det ikke dyrt å trene med Personlig Trener!

Vil du vite mer?
Om du helt uforpliktende ønsker mer informasjon om Personlig Trener, så kan du fylle ut dette skjemaet:


Fill out my online form.

søndag 18. august 2013

Få til treningen denne høsten!

Håper du har hatt en knall sommer, og er klar for en god treningshøst.

I starten av et nytt semester bør du ta en liten runde med deg selv, for å finne ut hva du ønsker å få ut av treningen fremover, og for å  legge en god plan for å få resultatene du ønsker. Skal du først bruke litt tid på trening, så er det jo viktig at du får det du ønsker ut av det!


Uansett hva slags resultater du ønsker, så er det to utfordringer du må løse dersom du skal bli noe dreis på det:

  1. Du må klare å komme deg på trening regelmessig - 2 ganger hver uke er minimum for å få fremgang. 3 ganger er enda bedre. 
  2. Du må bruke tiden riktig når du først èr på trening, så du driver med trening du trives med og som gir deg det utbyttet du er ute etter. Ønsker du å bli sterkere, så hjelper deg lite å gå på spinning to ganger i uken. Vil du få bedre kondis, så er det lite poeng i å løfte manualer foran speilet. Vil du gå ned i vekt, så kan du gjøre alt riktig på trening, men få dårlig med fremgang om du ikke samtidig spiser riktig. 

Få til å TRENE REGELMESSIG!

Min erfaring er at det er her mange mislykkes. Det blir litt for sjelden, eller litt for mye av og på. Se deg tilbake; har du tidligere fått til å trene minst 2 ganger i uka i flere måneder sammenhengende? 


Jeg anbefaler at du skriver ned noen korte svar på spørsmålene under. Det blir både tydeligere og mer forpliktende for deg når det er skriftlig, fremfor at du bare tenker gjennom det.  

  1. Finn ut hvorfor det egentlig er viktig for DEG å bruke tid og krefter på trening. Hvilke resultater skal gjøre at det er verdt det for deg å dra på trening når det er andre ting som frister mer i en travel hverdag? Overskudd? Humør? Form? Utseende? Helse? Hva er det som skal lokke deg på trening en mørk høstkveld eller en dag du er litt ekstra sliten?  Hvis du måtte velge ett resultat fremfor de andre (og det må du ofte om du har begrenset med tid å bruke på trening); hvilket resultat er aller viktigst for deg frem mot jul? Om du lukker øynene og ser for deg at du har oppnådd dette; kjenner du en god følelse? Lag gjerne noen konkrete mål; av den typen som kan måles i mengde. Jo tydeligere det er for deg hva du vil oppnå, jo mer motiverende er det. Og jo lettere er det for deg å vite hva du må gjøre for å oppnå akkurat det. 
  2. Finn ut hvordan du kan få til treningen i din hverdag. Hvor mange ganger i uken er det realistisk å få trent? Hva skal du trene? Og hvor skal du gjøre det? Er det bare på Gnist, eller også annen type trening? Ikke minst, når passer det best for deg å trene? Kan du få til faste treningstider hver uke? Det er isåfall en stor fordel - da slipper du å bruke energi på å finne ut hver uke når du skal trene, og det er lettere å innarbeide faste treningsvaner når du trener til faste tider. 
  3. Tenk gjennom hva som har hindret deg før, eller som kan komme tid å hindre deg nå. Er det mangel på tid? Manglende overskudd? Et kranglete kne? At du ikke merker fremgang i treningen? Når du har definert potensielle hindringer eller "dårlige unnskyldninger", så kan du lage en plan for

    hvordan du skal forsere dem eller unngå dem. 
    1. Mangel på tid kan innebære at du må sette treningen høyere opp på prioriteringslisten (foran hagearbeid, en time ekstra på jobben eller på sofaen...), eller rydde unna andre gjøremål.
    2. Manglende overskudd kan innebære at du trener tidligere på dagen, eller ser på hvordan du kan få mer overskudd gjennom blant annet bedre søvn eller riktigere mat. 
    3. Manglende fremgang eller et kranglete kne kan innebære at du innhenter litt ekstra hjelp av en personlig trener til å gå gjennom treningsprogram, eller får behandling for kneet.

Bruk tiden riktig nå du ER PÅ TRENING!

Den neste utfordringen du må løse er å faktisk trene riktig når du er på trening, slik at du får resultater av treningen. Det er ikke komplisert eller vanskelig å trene, men det krever at du behersker en del grunnleggende ferdigheter. I bunn og grunn er det jo slik at ALL trening er bedre enn ingen trening. Samtidig kan hver eneste runde av en styrkeøvelse kan gi enten et stort utbytte, eller veldig lite utbytte, helt avhengig av hvordan du utfører den både med tanke på teknikk og hvilken belastning (vekt) du trener med. 

Hvert minutt med kondisjonstrening kan gi deg svært liten formfremgang om du trener for lett, svært god fremgang om du trener passe hardt eller være drepen for motivasjonen om du trener for hardt.

Jeg har mange ganger sett at selv folk som har trent lenge får mange a-ha opplevelser og mye bedre utbytte etter bare noen få timer med Personlig Trener. Kunnskapen de tilegner seg gjør at de får mer ut av treningen for resten av livet. 

Det står mye om riktig trening for ulike målsetninger både her i bloggen, i treningsbøker/ trenningsblader og rundt omkring på nettet. Har du tidligere erfart at du får lite utbytte av treningen, eller er usikker på hvordan du trener riktig, så anbefaler jeg at du oppdaterer kunnskapene dine så du får det utbyttet du ønsker denne gangen. Du kan selvfølgelig lese deg opp, men ettersom trening er et praktisk fag, anbefaler jeg noen timer med Personlig Trener. Da får du KJENNE forskjellen på riktig og gal trening, og det er noe helt annet enn å lese om det!

Lykke til med å nå treningsmålene denne høsten! 

Husk også at en god start gir deg en flying start på høsten! Hver uke du får til å trene slik du ønsker, så bedrer formen seg, du øker motivasjonen og du forsterker de gode treningsvanene!



torsdag 27. juni 2013

De heldige vinnerne i VårGnisten!

Da er vinnerne trukket! Vi GRATULERER!

  1. Liana Fly slynge - perfekt til styrketrening hvor som helst! ISABEL (trent 33 ganger)
  2. Samsung Sportskamera - ANNE (trent 28 ganger)
  3. Gnist bag og drikkeflaske
    1. Gro Elin (trent 24 ganger)
    2. Tine (trent 21 ganger)
    3. Tormod (trent 25 ganger)
    4. Hilde (trent 24 ganger)
    5. Beate Mariann (trent 27 ganger)

Vi oppgir ikke fullt navn her, men kontakter vinnerne direkte :-)

Premiene må hentes på Gnist innen 31.august.

Vant du ikke slyngen, men ønsker deg en, så kan du kjøpe den på Gnist. Les mer her!

Spis riktig i sommer!

For mange innebærer sommer og lang ferie et brudd i hverdagens gode rutiner hva gjelder trening og mat. Jeg har allerede skrevet litt om treningen (hold formen i sommer!), så skriver nå litt om spisingen.

Har du hatt et godt fokus på sunn mat gjennom våren, enten det er motivert av vektkontroll, overskudd eller god helse, så er det dumt å legge det helt på pause i sommer. Da går det gal vei med både vekten og motivasjonen - og det blir en stor jobb som må gjøres til høsten.
Har du gått ned i vekt i løpet av det siste året så er du ekstra sårbar. Det er mange signaler i kroppen din som trekker deg tilbake mot den gamle vekten, så manglende fokus i sommer kan medføre at ekstra kilo sniker seg på.

I juni hvert eneste år snakker jeg med mange som har de beste intensjoner om å spise riktig gjennom sommeren, men skuffende mange kommer tilbake i august og forteller at det "liksom ikke ble noe greie på det".

Det viktigste for å lykkes med å spise for vektkontroll og god helse i ferien er å ha den rette innstillingen til feriematen, og en god plan for nøyaktig hvordan du skal få til å spise sunt uansett hvor du befinner deg.

I og med at hva du bør spise i sommer avhenger av hvem du er, hva målet ditt er og hvilke muligheter som finnes er du befinner deg, så er det vanskelig å si noe om akkurat hva du bør spise. Snarere bør du selv lage planen for hva du skal spise, slik at du får til å gjennomføre det du skal.

Med en god plan er du godt forberedt!

 Når du lager deg en god og realistisk plan, uansett hvor ambisiøs du gjør den, så kan du hele sommeren opprettholde en følelse av styring. Du spiser det du skal spise og lar være å spise det du ikke skal spise. For at det skal være mulig må du gjøre det litt konkret hva du egentlig skal gjøre med spisingen i sommer. 
Når du følger planen kommer tilbake til hverdagen med full styring og motivasjonen på topp. Startet du sommeren med en løs intensjon om å spise fornuftig, men ender opp med å falle for mange fristelser og gjøre noe helt annet enn du hadde sett for deg, så er det lett å resignere og miste motivasjonen. Da kan det bli tøft å komme i gang igjen til høsten.

Kos handler ikke om store mengder!
Så, hva tenker du om spising i ferien?
Er det endelig på tide å kose seg og slippe å tenke på dette sunnhetsgreiene? Viktig å kunne unne seg litt ekstra nå som det er ferie? Umulig å spise sunt fordi du ikke er hjemme og ikke kan styre all maten du får servert?

Eller skal du opprettholde et stort fokus på maten og veie enda mindre i august enn du gjør nå? Er det realistisk, og hvordan skal du isåfall få det til?

Mye sommermat, som grillmat, kan være
supersunt. Problemet er ofte alt det som
kommer i tillegg, "bare fordi det er
sommer"
Kanskje er det like selvfølgelig for deg å spise fornuftig i ferien som ellers, fordi sunn mat har blitt en naturlig del av din måte å leve på? Som gir deg glede og overskudd hver eneste dag, også når det er ferie? Er de sunne vanene så godt etablert at det er utenkelig å begynne å spise annerledes bare fordi det er ferie?

Problemet i ferien er uansett ikke om du koser deg litt. Problemet for vekten (og den videre motivasjonen for å spise sunt), er om det blir kos til alle måltider. Litt ekstra til den lange frokosten, pizza i stedet for matpakke til lunsj, litt ekstra kos i form av boller eller vafler på formiddagen, en ekstra stor og god middag og et par glass med noe godt i til kvelds. Hvis hver eneste dag blir som en helgedag, fordi det er ferie, så blir summen av usunne fristelser så stor at det kan vises på vekten i august.

Noen tips til å lykkes med sunn mat i sommer

  • Hvor enn du befinner deg i sommer, tenk gjennom på forhånd; 
    • Hvordan kan du få til å spise regelmessig (minst hver 4.time)? Regelmessige måltider gir riktigere mengder totalt sett, og gjør det lettere å motstå usunne fristelser. Det gir deg også mer overskudd. 
    • Hvilke måltider i løpet av dagen skal være sunne og fornuftige? Og hvilke skal du unne deg noe ekstra? Hva med å f.eks spise sunt og litt "begrenset" til frokost og lunsj, og heller unne deg noe ekstra til middagen eller på kvelden? Hva med å begrense deg til maks en utskeielse per dag? Eller kun på helgedagene, selv om det er sommer?
    • Hvilke usunne fristelser kan du komme til å møte på? Hvilke skal du unne deg (med stor glede!)? Og hvilke skal du takke nei til? (fordi du ikke trenger dem, eller vil spare kosen til noe du har enda mer lyst på)
    • Hva kan du spise mer av for å unngå å bli sulten mellom måltidene? Tenk frukt, grønnsaker, magre meieriprodukter, knekkebrød og den slags. 
  • Minn deg selv på at kos ikke handler om store mengder usunn mat. Tvert i mot er det ofte små mengder innimellom som gir deg størst glede. 10 sjokoladebiter fordelt utover gir deg større glede enn en hel sjokoladeplate inntatt i ett jafs. 
  • Ikke kast bort kos (kalorier) på fristelser som egentlig ikke gir deg noen glede - som ting du spiser i forbifarten eller til dels ubevisst fordi det bare står foran deg. 
  • Når du har lyst på noe fristende "bare akkurat nå", og vet at du egentlig ikke burde spise det; minn deg på selv på konsekvensene av å falle for fristelsen, på kort sikt (dårlig samvittighet) og på lang sikt (høyere vekt og dalende motivasjon). Minn deg selv også på hvor fornøyd du blir når du motstår fristelsen, og husk at suget som oftest forsvinner i løpet av få minutter. 
  • Ikke kjøp mat du egentlig ikke skal spise. Det er lettere å unngå det om du ikke har det lett tilgjengelig.  
  • Skal du ut og reise (f.eks med fly eller på bilferie) vurder om det er mat du kan ha med deg for å få til å spise regelmessig og slik at du ikke "må" kjøpe den maten du eventuelt finner underveis. 
  • Husk at det er du selv som bestemmer både hva du spiser, og i hvilke mengder
    • Det er lov å takke nei til mat du blir tilbudt. Selvfølgelig på en høflig måte.
    • Det er lov å ikke spise opp alt. Om du uansett ikke trenger all maten, så er det bedre å kaste den i søpla enn i kroppen. 
  • Unngå enten-eller tankegang. Det går an å både spise fornuftig og kose seg litt. En utskeielse trenger ikke å være grunn til en hel dag med utskeielser. 
  • Om det skulle skjære seg ett måltid eller en dag, kom deg "tilbake på hesten" med en gang. Det er totalen i løpet av sommeren som teller, ikke den ene dagen det eventuelt skulle glippe. 

Lykke til med spisingen i sommer!

mandag 24. juni 2013

Vårgnisten - endelige resultater!

Blant de 380 deltagerne i VårGnisten var det nesten 170 stykker som nådde målet om 20 ganger. Gratulerer!
Mange var også i nærheten, men uten å komme helt i mål. Og noen har av ulike årsaker ikke fått til så mye Gnisttrening denne våren.
Uansett om du har lyktes med treningen eller ei denne våren, gi gjerne deg selv en liten evaluering før sommeren. 

Hva har fungert bra for deg? Hva har bidratt til at du har kommet deg regelmessig på trening? Noe du kan videreføre for å lykkes med treningen også de kommende ukene og månedene? Har du for eksempel en god plan for å lykkes med sommertreningen?

Hva har eventuelt hindret deg i å få til treningen som ønsket denne våren? Er det noe du kan gjøre for å unngå å bli stoppet av de samme hindringene igjen? Er det manglende tid, motivasjonssvikt, sykdom/skade eller annet som har kommet i din vei?

Å lykkes med regelmessig trening hele året krever at man jobber systematisk med å sette seg gode mål, slik at man har mange nok gode grunner til å dra på trening hver uke. Det krever god planlegging for å finne tid i en travel hverdag, og en vilje til å sette treningen høyt opp på prioriteringslisten. Variasjon mellom ulike treningsformer gjør det lettere å få trent hele året - jo flere ulike måter du kan trene på (ute, inne, på egenhånd eller i gruppe) jo lettere er det å ha kontinuitet i treningen. Ikke minst må du sørge for at du trener riktig i forhold til de resultatene DU ønsker - slik at du får det utbyttet som er viktigst for deg. Uansett om fokuset ditt er å bli sterkere/få mer muskler, få bedre kondisjon, oppnå bedre helse, bli kvitt plager eller få den gode følelsen under og etter trening.

Søylene viser hvor mange som har trent ulike antall ganger. For eksempel har 35 stykker trent nøyaktig 20 ganger.
TRYKK PÅ BILDET FOR STØRRE VERSJON!

mandag 17. juni 2013

Hold formen i sommer!

Har du gjort en god innsats på trening gjennom vinteren og våren gjelder det å holde det gående også gjennom sommeren.

Mange har også bedre tid om sommeren enn ellers, og dermed mer tid og overskudd til trening.

Opprettholder du trening gjennom sommeren så unngår du å bli i dårligere form, du fyller på ekstra med overskudd, du holder bedre vekten og det er lettere å fortsette med treningen til høsten. Mener du alvor med treningen, og ser det som en selvfølgelig del av livsstilen din, så tar du selvfølgelig ikke "ferie fra trening"! Dessuten er det vel like viktig å få alle de gode gevinstene ved trening selv om det er ferie?

NB! Tilgjengelig fra onsdag 19/6 da vi venter på slyngene
fra leverandøren!
Å trene i slynge gjør det mulig med enkel og effektiv
styrketrening uansett hvor du befinner deg. Det krever dog
at du kan stille inn slyngen og at du kan gjøre øvelsene
riktig. Vi tilbyr derfor en pakke der gjennomgang av
treningsprogram er inkludert! Alle slyngeøvelser kan
tilpasses til vidt ulike formnivåer.
Se video av slyngen her: LIANA FLY YOUTUBE
Er du hjemme i perioder er det naturligvis lurt å ta turen innom Gnist. Vi har normale åpningstider hele sommeren, og har også en del gruppetimer. Se sommertilbudet her! Unngå å tenke at det ikke er noe vits i fordi det ikke blir hver uke. Den ene økta du får til innimellom er faktisk forskjellen på å holde formen, og på å miste den.

For å få til god trening også når du er bortreist i sommer trenger du en god plan, og du må vite hvordan du får til å trene riktig selv om du ikke har tilgang til treningssenteret.

Hvilke muligheter har du?

Det første du bør gjøre er å tenke gjennom mulighetene for trening der du befinner deg i sommeren. Hvilke muligheter finnes i Syden? På hytta på fjellet? Ved sjøen? Når du er i en storby? Når du er hjemme? 
Deretter bør du sette deg et realistisk mål for hvor mange ganger i uken du skal trene. Bestem deg også for hvilke dager det passer best, og når på døgnet det er mest praktisk å gjennomføre det. På morgenen eller på ettermiddagen før en sen middag kan være gode tidspunkter.

Jeg snakket nettopp med et medlem som virkelig har skjønt viktigheten av en konkret plan. Hun har bestemt seg for å gå en fast skogsrunde på sommerstedet sitt 3 ganger i uken. Hun skal gjøre det mandag, onsdag og fredag, som er hennes faste treningsdager. Runden er kupert, så hun vet hun får en treningseffekt når hun går i bra tempo. Hun ivesterer også i en pulsklokke for å sikre at hun går med riktig intensitet. Hun har avtalt å gå sammen med mannen, for å skape litt ekstra forpliktelse, og de skal gjøre det på morgenen, da det er minst sjanse for at det kommer noe annet i veien.

Hvordan kan du trene?

Kondisjonstreningen er ofte enkelt å få til. Hvor kan du gå eller løpe? Finnes det noen motbakker du kan bruke? Har du mulighet for sykling? Svømming? Om mulighetene er begrensede, hva med hoppetau? Husk at du må få opp intensiteten (bli andpusten) for å kunne kalle det trening. Rolige spaserturer kan du selvfølgelig gjøre i tillegg.
Styrketreningen krever ofte noe mer kreativitet og kunnskap å få til på ferie. Hva slags utstyr har du der du befinner deg? Kan du noen øvelser som kan gjøres med lite eller intet utstyr? Hva med å investere i en slynge? Da kan du få trent komplett styrketrening uansett hvor du befinner deg. Ikke bare i denne ferien, men også i kommende ferier! Slå gjerne til på vårt sommertilbud på slyngepakke.
Eksempler på gode og anvendelige styrkeøvelser ser du under. Klikk på bildene for større versjon.

Velg en variant av hver øvelse der du klarer mellom 8 og 15 repetisjoner. Altså en pressøvelse, en skyveøvelse og en trekkøvelse - totalt 3 øvelser. Gjør 3 runder. Suppler evt med 1 mageøvelse som planken eller sit-ups. Har du ikke brukt disse øvelsene før anbefaler jeg at du får noen til å vise deg hvordan du gjør de riktig.

PRESSØVELSE for de store musklene i lår og sete.
Gjør eventuelt av av disse øvelsene med ekstra vekt som en sekk på ryggen eller noen vannflasker/vanndunker.


SKYVEØVELSE for armer og bryst. I tillegg trener du stabilitet mage og rygg. 
Pushups kan tilpasses til ulike formnivåer, og er en utmerket styrkeøvelse.

TREKKØVELSE for armer og øvre rygg. 
Muskler for de viktige musklene øverst i ryggen er ofte vanskeligst å få til uten utstyr. De kan imidlertid gjøres brukbart med en strikk, eller veldig bra med en slynge eller noe annet å henge i.

Tusen takk til www.exor.no for bruk av bilder!

LYKKE TIL med sommertreningen!
La dette bli sommeren der du kommer tilbake etter ferien med masse overskudd og enda sprekere enn før!

søndag 16. juni 2013

Status i VårGnisten - en uke igjen!

Alle som klarer 20 ganger t.o.m 23. juni er med i trekningen av:
  1. En stk slynge til hjemmetrening (verdi 1999,-). Geinalt for å få til styrketreningen i sommer! Det er også mulig å kjøpe denne i vår Sommertreningspakke!
  2. Et knalltøft Samsung Sportskamera (verdi 1495,-). Perfekt til å ta bilder i sommer - både over og under vann.
  3. 5 stk vinnere av Gnist treningsbag og drikkeflaske

Søylene viser antall personer emd ulike antall besøk. For eksempel har 4 personer trent 30 ganger, og 16 personer har trent 17 ganger.

fredag 14. juni 2013

Artikkel om Gnistmedlem Nina i Vi over 60!

Nina begynte å trene på Gnist i oktober 2012. I april stod det en artikkel om hennes "treningsreise" i Vi over 60!
Du kan klikke på teksten på hver enkelt side for større versjon!


 
 
 
 
 
 
 

tirsdag 4. juni 2013

Trening - også for hjernen!

At trening er noe av det mest positive du kan gjøre for kroppen, er noe de fleste vet. Men visste du at forskning de siste årene også har vist at trening har en rekke positive gevinster for hjernen?


Enkelte forskere sammenligner trening med å ta en blanding av Prozac ("lykkepille") og Ritalin (=stimulerende/oppkvikkende medikament). I tillegg bedrer fysisk trening hukommelse, konsentrasjonsevne og læring - for å nevne noe. Du blir rett og slett "kvikkere i toppen"!


Tidligere trodde man at hjernen i liten grad endret og utviklet seg i voksen alder. Men man vet nå at hjernen er plastisk, dvs at den er i stadig endring og utvikling. 
Når du lærer noe nytt, så dannes det nye nerveforbindelser i hjernen. Ved å repetere og øve på nye ferdigheter, så blir forbindelsene mellom ulike deler av hjernen sterkere og fungerer bedre og bedre. Tenk på det som en sti; til å begynne med er stien liten og ufremkommelig, men jo mer den brukes, jo bredere og tydeligere blir stien, og jo lettere er det å komme seg frem. Slik er det også for nervesignalene i hjernen.

Og så har det altså vist seg at dannelsen av nye forbindelser, altså læring, påvirkes svært positivt av fysisk trening!
Ulike stoffer i hjernen, med fine navn som BNDF (brain-derived neurotrophic factor), IGF-1 (insulin-like growth factor), FGF-2 (fibroblast growth factor) og VEGF (vascular endothelial growth factor), virker positivt for din evne til å lære, huske og konsentrere deg. 


Du trenger ikke huske disse navnene, men du kan se på en treningsøkt som "gjødsel" for hjernen. Å trene fysisk gjør naturligvis ikke at du automatisk lærer deg nye ting, blir bedre i matte eller plutselig kan alle verdens hovedsteder. Men om du tar deg en treningsøkt, og så prøver å løse en oppgave som krever konsentrasjon, læring, kreativitet, multitasking eller planlegging, så vil du løse oppgaven bedre enn om du ikke trener. Potensialet for læring er med andre ord bedre når du trener regelmessig. 

I tillegg har jo trening en svært positiv effekt på hjernen gjennom produksjonen av endorfiner, som er et naturlig lykkefremmende/antidepressivt stoff i hjernen. Fysisk trening har i enkelte studier vist seg like effektivt som antidepressive medikamenter i behandlingen av depresjon.
Du trenger naturligvis ikke være deprimert for å få denne humøreffekten. Fysisk trening løfter humøret uansett!

Det viser seg også at trening reduserer risikoen for Alzeimers, og det reduserer den gradvise reduksjonen i kognitive funksjoner med økende alder. Trening holder med andre ord hjernen yngre!

Hva slags type trening er så positivt?
Forskningen så langt peker i retning av særlig to typer trening som positivt for hjernen:

  • Kondisjonstrening som sykling, løping, aerobic, langrenn, gåing i motbakker o.l. Rett og slett trening som får pusten til å gå litt tyngre, og der du holder på i flere minutter sammenhengende.
  • Trening der du lærer deg nye bevegelser og øvelser, og utfordrer koordinasjonen. Dette kan være kondisjonstrening med ulike trinn, eller det kan være styrke og balanseøvelser som er litt ukjente for deg, og der du merker at du må konsentrere deg for å gjøre øvelsene riktig. 

Med andre ord kan du nå vite at hver eneste treningsøkt ikke kun er nyttig for den fysiske formen og helsen, men også for din mentale kapasitet og for humøret. Og det er vel en grei bonus å ta med seg på veien?

mandag 27. mai 2013

Hvor har du hodet når du trener?

Prøv å legge merke til det neste gang du trener; Hvor har du hodet? Fokuserer du på selve treningen, eller tenker du på alt mulig annet? Er du tilstede i øvelsene, eller tenker du mest på hvor fort du kan bli ferdig?
Ved å jobbe med å være oppmerksomt tilstede når du trener, kan du både få mer glede ut av treningen og få bedre resultater fordi du gjør øvelsene riktigere. I tillegg kan treningen bli en anledning til å trekke pusten og senke skuldrene, og få en enda mer effektiv "lading av batteriene". 

Vi lever i en distrahert verden. Med konstant stimulering fra smarttelefoner, nettbrett og TV blir vi vant til å stadig bli underholdt og distrahert. Tar vi pause et øyeblikk kan vi legge merke til hvordan tankene løper løpsk inni hodet - tanker om fremtid eller fortid, om noe vi skal gjøre etterpå eller noe som skjedde i sted, bekymringer eller tanker om noe som burde vært annerledes.

Problemet med stadige distraksjoner og stimuli er at vi kan gå glipp av mange verdifulle øyeblikk i hverdagen. Vi snakker i telefonen  mens vi går tur, og går glipp av fuglesangen. Vi leser eller ser på TV mens vi spiser, og får egentlig ikke med oss hvordan maten smaker. Vi sitter fordypet i egne tanker mens vi drikker en etterlengtet kaffekopp, og plutselig er koppen tom uten av vi egentlig har fått med oss hvor god den var.

Vi går glipp av mange verdifulle øyeblikk, og vi gjør hjernen avhengig av stadig stimulering. Dette skaper en rastløshet og et tankestress som gjør at vi aldri får slappet virkelig av. Kanskje kan du merke når du ligger i senga om kvelden hvordan tankene vandrer, og kan hindre deg i å virkelig få hvile.

Metoder som meditasjon og mindfulness øker i popularitet. Antakelig fordi mange ønsker å oppnå større indre ro og balanse, å redusere stress og å få mer ut av hverdagens øyeblikk. Mindfulness handler om å være oppmerksomt tilstede i øyeblikket, og gir større kvalitet og glede i hverdagens opplevelser, reduserer stress, gir større indre ro, øker selvinnsikten og bedrer konsentrasjonsevnen, for å nevne noe.

Fokus på pust og tilstedeværelse brukes allerede i en del
treningsformer, så som yoga. Men det er ingenting i veien for
å innføre dette fokuset også i annen trening. 
Uten å gå i dybden på fordelene med dette og på hvilke øvelser som kan benyttes, så kan teknikker fra mindfulness faktisk benyttes når du trener og gi deg enda bedre utbytte av treningen.

Når du først er på trening, så er det vel likegreit å få maksimalt ut av det?

Ved å virkelig kjenne etter hva du faktisk holder på med, fremfor å tenke på alt mulig annet eller på å bli fortest mulig ferdig, så øker kvaliteten på treningen din. Du kan kjenne om du gjør øvelsene riktig, og få bedre utbytte fordi du merker forskjellen på helt korrekt utførelse og bare nesten korrekt utførelse. I styrketreningen kan du kjenne at du får aktivert den muskulaturen du skal bruke i den aktuelle øvelsen, og i kondisjonstreningen kan du jobbe med riktigere teknikk, f.eks når du løper, sykler eller går på ski.

Du oppnår større flyt i treningen og gjennom det blir treningsøkten en bedre opplevelse. Du har sikkert opplevd det noen ganger, kanskje på en gruppetime eller på en skitur eller sykkeltur - hvordan ting bare flyter av seg selv, og du er helt tilstede i det du holder på med. Det er en urolig god følelse.

Om du hver gang du trener øver deg på å være tilstede når du trener, så vil du ikke bare få en bedre treningsopplevelse og bedre effekt. Du vil også få en bedre stressreduserende effekt av treningen. Når du er tilstede i øvelsene fremfor å tenke på fortiden eller fremtiden, så reduseres stressnivået.

Ikke minst vil du ved hver eneste treningsøkt øve hjernen i tilstedeværelse, på å være tilstede i kroppen, og dette vil kunne gi deg økt tilstedeværelse også i andre aktiviteter i hverdagen.

Hvordan øke tilstedeværelsen og kvaliteten i treningen?

Du kan gjøre dette både ved å fokusere på PUSTEN og ved å fokusere på hva du kjenner i KROPPEN, f.eks i musklene eller leddene du bruker i en styrkeøvelse eller i kontakten med bakken når du løper/går.

Vær oppmerksom på at dette er enkelt i teorien, men overraskende vanskelig i praksis. Du vil merke at når du forsøker å fokusere på pusten eller kroppen så forsvinner oppmerksomheten konstant, f.eks til noe du ser rundt deg eller til tanker om fortiden eller fremtiden. Legg merke til dette med et smil om munnen, og vend hver gang oppmerksomheten tilbake til pusten eller kroppen. Hver gang du gjør dette, blir du automatisk til stede her og nå igjen, og over tid vil du merke at du klarer å være tilstede i lengre perioder av gangen. 

Eksempler på bruk av tilstedeværelse i trening

Styrkeøvelser (apparater eller frie øvelser)
  • Lukk øynene og trekk pusten dypt helt ned i magen 3 ganger før du starter øvelsen. Kjenn også kontakten
    mellom kroppen og underlaget (gulvet eller benken). 
  • Synkroniser bevegelsen med pusten - pust dypt ut når du tar i, og pust dypt inn når du holder igjen på veien tilbake. 
  • Gjør om mulig øvelsen med lukkede øyne - da stenger du ute mange forstyrrende sanseinnrykk, og kan være mer tilstede i kroppen. 
  • Kjenn etter hvor det kjennes i kroppen mens du gjør øvelsen. Hvilke muskler kjenner du at du strammer - hvor "tar øvelsen"? Hvilke deler av kroppen kjenner du at beveger seg?
  • Når du er ferdig med repetisjonene, bruk pausen til å puste dypt ned i magen, og kjenne etter hvordan kroppen kjennes ut. Er du sliten noe sted? Hvordan kjennes det ut når denne slitenheten gradvis forsvinner mens du har pause. 
  • Gi deg selv en kort evaluering; Fikk du øvelsen til å ta riktig sted? Gjorde du den riktig? For eksempel  kan du vurdere om du klarte å holde skuldrene lave i armøvelser eller å stramme magen i mageøvelser/stabilitetsøvelser..
 Kondisjonstrening (løping/gåing eller sykling)
  • Før du starter; stå rett opp og ned eller sitt på sykkelsetet, og trekk pusten dypt ned i magen 3-5 ganger. Kjenn hvordan kroppen kjennes ut, og kjenn kontakten mellom kroppen og underlaget (bakken/sykkelsetet). 
  • Mens du løper/går/sykler, veksle mellom å holde fokuset på pusten og på andre deler av kroppen.  Hver gang oppmerksomheten din retter seg mot pusten eller kroppen fremfor at du er fordypet i egne tanker, så er du automatisk mer tilstede i treningen.
    • Ved fokus på pusten kan du rette oppmerksomheten på pusten enten der den går gjennom nesa/munnen, eller der den får magen til å bevege seg (lav intensitet) eller brystet til å bevege seg (høyere intensitet)
    • Forsøk gjerne å synkronisere bevegelsen med pusten. Pust f.eks ut på 2,3 eller 4 steg eller tråkk, og pust inn på tilsvarende. 
    • Ved fokus på kroppen; legg merke til hvordan det kjennes ut i ulike deler av kroppen mens du holder på. Kjenn kontakten med sykkelsetet eller følelsen under foten hver gang du tar et steg. Kjenn følelsen i skuldrene eller hvordan armene beveger seg når du løper. Kjenn vinden i ansiktet når du sykler.
    • Se om du kan oppnå en følelse av rytme eller flyt, der bevegelsene går helt av seg selv og du er helt tilstede i det du holder på med. 

Lykke til med å ha hodet der du er når du trener, nemlig på trening!

tirsdag 14. mai 2013

Drikker du nok vann?

Å opprettholde en god væskebalanse er avgjørende for at både hodet og kroppen skal fungere optimalt. Ikke minst er det viktig for å ha noe å gi på trening.


Om du får i deg for lite væske gjennom dagen vil dette gjøre at treningen blir mye tyngre å gjennomføre, og du får dårligere utbytte.
Mister du mer enn 2 % av kroppsvekten i væske, så begynner det å gå ut over treningen. 2 % av kroppsvekten tilsvarer ca. 1,5 liter for en person på 75 kilo. Øker væsketapet opp mot 5 % av kroppsvekten (3-4 liter), så faller prestasjonsevnen med hele 10 % for hver ekstra prosent du blir dehydrert.

Husk at det ikke bare er svetting under trening som gjør at du mister væske. Selv på en dag uten trening mister du 2-3 liter væske gjennom urin, svetting, avføring og utåndingsluft. Det betyr at bare 1/2 - 1 dag med for dårlig væskeinntak er nok til at du blir så dehydrert at det går utover treningen. 

Hvor mye bør du drikke hver dag?

En god tommelfingerregel er at du bør få i deg ca. 2 liter væske hver dag. Kaffe og te er vanndrivende, og teller ikke som en del av dette væskeinntaket. I tillegg til det du drikker vil du automatisk få i deg en del væske gjennom maten.
Vann er naturligvis den beste tørstedrikken, evt tilsatt smak eller kullsyre.

For å få til dette er det lurt å innarbeide gode rutiner for vanninntak. Drikk alltid et stort glass vann til hovedmåltidene (2-3 dl), og drikk ekstra vann innimellom. Ha gjerne med deg en vannflaske. Er det vanskelig å huske på å drikke vann så forsøk å koble det til noen vaner du allerede har etablert. Gjør det f.eks til en fast rutine at du alltid drikker litt vann fra springen når du er på do, eller hver gang du drikker en kopp kaffe/te.
Om du har gode rutiner for å drikke gjennom dagen, så vil du være i væskebalanse når treningen starter, og da vil du få en god treningsøkt. Det fungerer dessverre ikke å helle innpå en liter vann rett før du begynner å trene, da kroppen ikke vil klare å ta opp alt dette vannet raskt nok til at du får nytte av det på treningen.

Hva med væskeinntak under trening?

De dagene du trener bør du drikke mer vann for å erstatte væsketapet under trening. Hvor mye du bør drikke avhenger av hvor mye du svetter, men 1 liter per time er en god tommelfingerregel. Det holder i massevis med rent vann. Sportsdrikk kan du vurdere dersom du skal trene hardt (og svette mye) i over en time.

Hvordan vite om du drikker nok?

Det letteste er å følge med på fargen på urinen. Om du venter med å drikke til du kjenner at du er tørst, så er du allerede litt for mye dehydrert.
Om fargen er hvit eller lys gul, så drikker du nok, og er i væskebalanse.
Er fargen mørkere gul, så er det et tegn på at du er dehydrert, og på at du må prøve å drikke mer.

tirsdag 23. april 2013

Vårgnisten - deltagernes mål!

De fleste som har meldt seg på Vårgnisten her i bloggen har også svart på hvor mange ganger i uken de har som mål å trene, og hva det er viktigst å få ut av treningen frem mot sommeren.


2 -2 ganger i uken er nok til å få bra utbytte av treningen, og antakelig realistisk for de fleste.
Derfor bra at mange har dette som mål!
Det er ulike gevinster som motiverer til trening.
Det viktige er at man har bestemt seg for hva man vil ha ut av treningen, slik at man kan trene på en slik måte at man oppnår det man ønsker!

fredag 12. april 2013

Klarer du å trene 20 ganger før Sankthans?



Da bør du bli med på Høstgnisten - høstens motiverende treningskampanje på Gnist!

Høstgnisten starter mandag 14.oktober. Målet er å trene 20 ganger innen 22.desember. Det betyr at du må trene i snitt 2 ganger per uke i 10 uker.

Du kan maksimalt ha 2 uker helt uten Gnisttrening. Du må altså holde i gang helt frem til jul.

Det er enkelt å delta!

  1. Du melder deg på ved å fylle ut skjemaet under. Du kan melde deg på når som helst, men jo før jo bedre! Alle besøk (trekk av nøkkelen i resepsjonen) etter 14.oktober blir med.
  2. Du trekker nøkkelen i resepsjonen på Gnist hver gang du trener.
  3. Alle typer trening på Gnist teller. Ett besøk teller som en trening, uansett hvor lenge du er på trening eller hvor mange gruppetimer du går på. 
  4. Du får en ukentlig motivasjonsmail der du får vite hvordan du ligger an. Du får også noen motivasjonstips og treningstips underveis.
  5. Klarer du 20 ganger før jul er du med i trekningen av flotte premier! Disse annonseres litt senere.


Fill out my online form.

tirsdag 2. april 2013

Lykkes med treningen denne våren!

Etter travel aktivitet på treningssenteret i vintermånedene ser vi ofte at treningen dabber av for mange utover våren.

Noen opprettholder den regelmessige treningen, men gjør mer av treningen utendørs. Det er vel og bra - det viktigste er å trene jevnt og trutt hele året. Vær imidlertid oppmerksom på at dersom du bytter ut intensiv og effektiv trening inne med roligere trening ute (f.eks spinningtimer med lette sykkelturer), så vil du ikke få samme effekten. Samme gjelder om du bytter ut styrketrening innendørs med kondisjonstrening som sykling eller løping ute - da vil du miste gevinstene du har oppnådd ved styrketreningen i vinter. Kroppen tilpasser seg helt spesifikt og helt ulikt til kondisjonstrening og styrketrening, så man kan ikke uten videre bytte ut den ene med den andre, uten at det får konsekvenser for resultatene. Noen velger for eksempel å droppe styrketreningen i sommerhalvåret for å kun trene ute. Det er selvfølgelig opptil den enkelte, men man bør da vite at man starter litt fra scratch med styrketrening når høsten kommer. En bedre variant er da å ta f.eks en styrkeøkt i uken i sommerhalvåret - det er faktisk nok til å opprettholde styrkegevinstene. 

For mange blir det dessverre også mindre greie på treningen etter påske. Den ekstra piffen og motivasjonen fra nyttår begynner å dabbe av, man er kanskje litt satt tilbake etter litt vintersykdom og det kan av ulike årsaker være vanskelig å opprettholde den gode treningsrytmen.

Uansett anbefaler jeg å lage en liten plan for treningen frem mot sommeren. Men en lysere årstid åpner det seg nye muligheter, men også rom for nye unnskyldninger (som å droppe treningen fordi det er så fint vær...). Med en god plan øker du motivasjonen, og du øker sjansen for å få trent slik du ønsker.

1. Hva er det viktigste for deg å få ut av treningen frem mot sommeren? Svaret på dette styrer i stor grad hvordan du bør trene.
Er det noe konkret du ønsker å forbedre deg på? 
Vil du bli bedre til å løpe eller sykle, så må du naturligvis gjøre noe av det, f.eks i form av intervalltrening? Eller hva med en fast ukentlig motbakkeøkt?

Vil du bli sterkere, så er det regelmessig styrketrening som gjelder. Det er også det viktigste dersom du vil at kroppen skal bli litt strammere før sommeren. Har du ikke et skikkelig styrkeprogram, så bør du sette opp en time med en av våre fysioterapeuter eller ta noen timer med Personlig Trener for å gå gjennom øvelser. Et riktig sammensatt program og korrekt utførelse av øvelsene er avgjørende for å få resultater. I tillegg må du systematisk utfordre deg i øvelsene, ved å trene med progresjon.
Husk også at dersom du ønsker at kroppen skal bli mindre eller endre fasong, så kan du trene 5 ganger i uken uten å få skikkelig resultater, dersom du spiser feil. En riktig sammensatt og realistisk matplan kan være det som skal til for å virkelig få fremgang frem mot sommeren.

Kanskje er det ikke noe spesielt du ønsker å forbedre deg på, men du er mest opptatt av mer overskudd og energi, og av den gode følelsen under og etter trening. Det er også en viktig motivasjon for regelmessig trening. Er dette ditt fokus de nærmeste månedene, så er det mange typer trening som kan fungere. Det viktigste er at du finner en treningsform som gir deg den gode følelsen, enten det er zumba til fengende rytmer, pusting og pesing på en sykkeltime, å stresse ned med yoga eller en tur i marka eller en styrkeøkt der du føler deg litt strammere og flottere etterpå.

Har du smerter eller vondter som plager deg, så er det beste å starte med en undersøkelse hos fysioterapeut eller kiropraktor/manuell terapeut for å finne ut hva som er problemet. Ofte vil en viktig del av behandlingen være ulike typer øvelser, som du utfører regelmessig og helt korrekt for å oppnå ønsket effekt.

2. Lag din konkrete ukeplan for treningen
Når du har funnet ut hva du vil ha ut av treningen, og dermed hva slags trening du ønsker å drive med frem mot sommeren, gjenstår det bare å plotte det inn i kalenderen. Gjør det enkelt for deg selv ved å finne mest mulig faste tider for treningen, eller ihvertfall sette tidene inn i kalenderen for den neste uken. Jo mindre energi og viljestyrke du må bruke for å finne ut hva du skal trene og når du skal trene, jo lettere er det å komme seg på trening hver gang. Bestem deg for å ALDRI hoppe over en treningsøkt! Skulle det komme noe i veien så gjør det til en regel at du umiddelbart finner en ny treningstid.
For hver uke du klarer å trene det du skal, og å trene regelmessig, så er du ett skritt nærmere å "bli en slik person som trener som en selvfølgelig del av livet". Og det kommer du aldri til å angre på! Husk også at det går an å sette treningen helt øverst på prioriteringslisten - altså å sette treningstidene inn i kalenderen først, og så planlegge andre gjøremål i forhold til det. Når du plutselig tar deg selv i å si at du ikke kan delta i et møte eller møte en venninne før etter at du har trent, så har du virkelig klart å sette treningen høyt opp på agendaen!

Når planen er i boks, er det bare gjennomføringen som gjenstår.


Gled deg til at du i juni kan se se deg tilbake og vite at du denne våren har fått trent akkurat slik du ønsker, og at du går sommeren i møte som en enda bedre versjon av deg selv!